TV-reklame feirer snart 75 år

I dag er vi godt vant med reklame på TV og har vel for lengst godtatt at det er en del av "pakka" for å kunne ha mange kanaler å velge i mellom. Selv om det er nesten 75 år siden den første TV-reklamen gikk på lufta er det ikke lenge siden vi ble introdusert for fenomenet TV-reklame i Norge.

I mange år var NRK eneste norske TV-kanal og kommersielle TV-kanaler i Norge kom først med TV3 da de startet sending nyttårsaften 1987. TV-reklame i Norge ble dermed å regne med fra januar 1988.

De første prøvesendingene på fjernsyn i Norge fant sted 12. januar 1954 og de offisielle sendingene startet i 1960. Dermed tok det 34 år fra den første prøvesendingen til TV-reklamen fikk gjøre sitt inntog i Norge.

NRK -  fjernsynets første prøvesending 1954.

Andre land var langt tidligere ute med å slippe til kommersielle TV-kanaler.  Verdens første offisielle TV-reklame så dagens lys 1. juli 1941. Det var en 10 sekunders spot for den amerikanske klokkeprodusenten Bulova. Reklamefilmen ble sendt på WNBT i New York i forkant av en baseballkamp mellom Brooklyn Dodgers og Philadelphia Phillies.

Reklamefilmen var strengt tatt ikke en film men en enkel grafikk med en voice-over. Grafikken viste et grått kart av USA med sine 48 stater. Midt på kartet var det en urskive med viserne satt på kl 8. En mannsstemme proklamerte "America runs on Bulova time":

 


For dette sies det at  Bulova betalte "hele" 9 dollar hvorav 4 dollar var for visningstiden og 5 dollar var for "station charges". En prosentvis andel av "station charges" skal visstnok også ha gått til reklamebyrået som skal ha vært Biow Company.

Reklamen fikk nok ikke den største oppmerksomheten da det på den tiden kun fantes rundt 4000 TV'er i New York. Bulova ble forøvrig etablert allerede i 1875 og lever i beste velgående i dag. Fremdeles benytter de TV-reklame som en del av markedsmiksen.

Ingen andre land var i nærheten av å være så tidlig ute med kommersielle TV-sendinger. I Japan var det Nippon Television i Tokyo som åpnet ballet med en TV-reklame for Seikosha (senere Seiko) 28. august 1953. Også her var det en klokkeprodusent som var tidlig ute:

 

I England var det kanalen ITV som var først ute med TV-reklame. 22. september 1955 viste de denne reklamen for Gibbs SR tannkrem (utifra tema må vi vel anta at ising i tennene ikke kan ha vært et problem den gang):

 

Dette var et lite historiske tilbakeblikk.

Det er liten tvil om at TV-reklamen har utviklet seg mye siden disse spottene gikk på lufta, og mye vil også skje på denne fronten fremover. Med den rivende utviklingen teknologisk og digitalt vi står midt oppe i nå vil det nok både TV som medie og reklamen i seg selv forandre seg kraftig.

Vi går en spennende TV-fremtid i møte.

Opprettet 15.08.2018, oppdatert 13.09.2018

Michelin guiden - Det perfekte eksemplet på content marketing

Alle er opptatt av innhold, men ofte savner vi klare tanker og gode idéer om hva man faktisk skal si, og hvordan det er best å si det. Her er historien om to smarte brødre som økte etterspørselen...

Les mer
Short & Sweet – effektiv bruk av film og animasjon

En gullfisk kan konsentrere seg i ni sekunder, mens Microsoft har forsket seg fram til at konsentrasjonsevnen hos mennesket har falt til gjennomsnittlig åtte sekunder i 2017. I år 2000...

Les mer
O_oktan_neg

VIL DU VITE MER?

KONTAKT OSS