7 skills du bør ha for å mestre digital kommunikasjon i 2020

 

Enda et år går mot slutten og spådommene lar ikke vente på seg. Ikke nok med at vi går inn i et nytt år, vi skal inn i et nytt desennium! 

Digitale skills har vært rimelig ettertraktet i 2019 og jeg er overbevist om at det i 2020 blir enda viktigere å mestre den digitale verktøykassa. Vi blir aldri utlært. Det som fungerte bra i fjor fungerer ikke lenger neste år, vi er nødt til å følge med i utviklingen for å ikke bli passé.

Så, her kommer min spådom: Her er syv skills jeg mener er nødvendig for å lykkes med digital kommunikasjon i 2020

1. Grunnleggende (front end) koding

Det er ikke bare skolebarna som bør lære seg koding. Grunnleggende kodeferdigheter kan gjøre deg mye mer effektiv, spesielt hvis du jobber i et lite team eller mangler en inhouse-utvikler.

HTML og CSS er et greit sted å begynne. HTML, eller Hypertext Markup Language er et grunnleggende kodespråk som forteller nettleserne hvordan nettsidene er strukturert. CSS (Cascading Style Sheets) forteller hvordan de skal se ut. 

Hvis du lærer deg CSS og HTML kan du enklere strukturere og style eposter, landingssider, blogger og skjemaer, og du vil selv kunne implementere piksler og nyttige verktøy som Google Tag Manager.

Flere aktører tilbyr gratis grunnkurs på nett, for eksempel Code Academy og Udemy.

Har du ikke tid sier du? Eller interesse? Vel, da er det kjekt å vite at det finnes byråer som kan hjelpe deg.

koding

2. Digital psykologi

Dette nye feltet kombinerer adferdsøkonomi og psykologi for å undersøke hvordan vi oppfører oss på nettet. I følge Harvard professor Gerald Zaltman er det underbevisste prosesser som ligger bak 95 % av kjøpene våre. Derfor må vi sette oss inn i mekanismene som påvirker underbevisstheten. 

Det er en god grunn til at aktører som Amazon og Booking.com har så store markedsandeler. De bruker digital psykolog i alt de gjør, og utvikler stadig metodene sine. Prinsippene er hentet fra klassisk salgspsykologi, men skreddersydd for digitale flater med de nyeste visuelle og teknologiske virkemidlene.

Eksempler på prinsipper man bør kjenne til er taps-aversjon og hastverksprinsippet. Disse handler om at vi er redde for å miste noe, tape for noen andre eller gå glipp av en unik mulighet.  Det er nettopp de prinsippene Booking.com benytter seg av når de sier at noen akkurat bestilte det siste rommet på hotellet du så på i går, og at det bare er to ledige rom igjen på stedet du ser på nå.  

Her ser du en screenshot fra

Vil du lære deg grunnleggende digital psykologi? Sjekk ut denne siden.

 

3. Conversational Marketing - Samtalemarkedsføring

Hvor mye tid bruker du på å tekste med venner og familie i løpet av en uke? Ringer du venninnen din eller tekster du henne når du trenger å finne ut av noe? 

Samtalemarkedsføring er en tilnærming til digitale salgs- og markedsaktiviteter som ikke handler om å nå ut til massene, men om å drive en-til-en dialog ved hjelp av intelligente chatbotter og sanntidsfunksjonelle og persontilpassede meldingstjenester som Facebook Messenger. 

Mennesker elsker å kommunisere med meldingstjenester fordi det er raskt, effektivt og kan gjøres fra hvor som helst. Det oppleves som en ekte samtale, men den kan føres uforstyrret på bussen, flyet eller i et åpent kontorlandskap. I følge Twillios globale undersøkelser ønsker 9 av 10 forbrukere å chatte med tjeneste- og produktleverandører når de lurer på noe. 

Slapp av, det er ikke mange bedrifter vi kjenner til som opererer en chattekanal 24/7. Men, dagens chatbotter er så smarte og tilpassningsvennlige at de fint klarer å gjøre den innledende jobben for deg. Så kan dine selgere eller kundeservice-medarbeidere overta samtalen når de kommer på jobb. Det du trenger for å få det til å fungerer er evnen til å se hvordan metodikken kan integreres med resten av aktivitetene dine, og spille salg og kundeservice gode.

Vil du lære mer? Drift tilbyr faktisk en sertifisering i conversational marketing. 

chatbot

 

4. En nysgjerrig holdning til den digitale verktøykassen

På tross av høy faglig integritet klarer ikke de norske utdanningsinstitusjonene for kommunikasjon og markedsføring å henge med når det kommer til bruk av digitale verktøy. Og hvordan skulle de egentlig fått til det? Utviklingen går så fort at det ville vært umulig for læreplanene å holde tritt. Verktøyene må du rett og slett lære deg selv, men heldigvis tilbyr de fleste av dem gode guider og gratis demoperiode på 14 dager. 

Analyse, testing, landinggsider, epostmarkedsføring, chatbotter, annonseproduksjon, videoproduksjon, undersøkelser, applikasjoner og personalisering. Det finnes verktøy for alt. Spørsmålet du bør stille deg (eller rådgiveren din) er hvilke som kan være smarte å ta i bruk for din virksomhet. Det er mange ting å ta hensyn til; både kostnader, integrasjonsmuligheter og om man har tid og kompetanse til å håndtere flere verktøy. 

For å holde deg oppdatert på hva som faktisk finnes av digitale kommunikasjonsverktøy anbefaler jeg å følge faggrupper på LinkedIn eller internasjonale nettsteder som Marketing Tech News.  

Scott Brinker deler av sin kunnskap om digitale verktøy i bloggen ChiefMartec. The marketing technology landscape er en utrolig fascinerende infografikk for oss som jobber med kommunikasjon, fordi den så godt illustrerer utviklingen vi opplever i vårt virke. Her har Brinker samlet og kategorisert de ulike tilgjengelige verktøyene for å drive effektiv digital kommunikasjon. Den første versjonen kom i 2011 og hadde rundt 150 programvarer fordelt på rundt 40 kategorier. 

marketing_technology_landscape_chief_martec_2011 

Hvert år oppdaterer Brinker infografikken i forbindelse med en årlig konferanse, og landskapet blir stadig større og mer komplekst. I år var det 7040 løsninger som ble presentert og kategoriene er differensiert og organisert.

marketing-technology-landscape-2019-slide

5. Growth hacking

Growth hacking er inget nytt begrep, men det er overraskende lite brukt i norsk kontekst. Kanskje fordi det er vanskelig å oversette? Mange av oss driver med det i en eller annen grad, uten å være helt bevisst på potensialet og verdien i denne måten å jobbe på. Growth hacking handler om å se på hele kundereisen, og etablere en praksis hvor man driver kontinuerlig eksperimentering basert på data og statistikk. Målet er alltid vekst i en eller annen form.  

En "hacker" betyr i denne konteksten en person som er kreativ, oppfinnsom og flink med både data og tall. En som finner helt nye løsninger eller forslag til aktiviteter som kan skape vekst;  vekst i form av flere leads, mer trafikk, flere kunder, mersalg eller økt kundetilfredshet.  

Et sted å begynne kan også være å stille "hva hvis" spørsmål:

  • Hva hvis vi flytter kontaktskjemaet til forsiden?
  • Hva hvis vi bytter fra fra kortbetaling til faktura?
  • Hva hvis vi lager en egen landingsside for dette forretningsområdet?

Vil du vite mer om growth hacking? Det finnes selvfølgelig veldig gode ressursider på nettet, og jeg anbefaler for eksempel å sjekke ut Growth Tribe.   De har sitt eget growth hacking-akademi og arrangerer til og med kurs her i Norge. Sjekk gjerne ut deres Youtube-kanal  hvor jeg fant mye inspirasjon til denne bloggen. 

 

6. Videoskills

Videomarkedsføring bør være en del av strategien for hele kundreisen. Videoer gir deg rekkevidde, kjennskap, autoritet, tillit og  bedre SEO. Hvis det gjøres riktig! 

Du bør ha et bevisst forhold til hva du kan produsere selv, og hva du bør overlate til proffer. Som markedsfører bør du ha grunnleggende kjennskap til storytelling, virkemidler, plattformer og tekniske muligheter (for eksempel bruk av skjemaer og interaktive elementer i videoene). 

Sjekk gjerne ut guidene til Vidyard og Hubspot for mer inspirasjon.

videomarketing

 

7. Gode samarbeidsevner

Umiddelbart tenker du kanskje at dette ikke hører hjemme på denne listen, men svært få opererer en digital strategi mutters alene, og velfungerende team er helt avgjørende for suksess med ambisiøse digitale strategier og kampanjer. 

Jeg ble utrolig inspirert av VGs markedssjef Anja Palmer Skagestad, og hennes vinnerforedrag fra 8 minutes of Digital Marketing. Foredraget hadde tittelen "It IS personal, not strictly business" og handlet om ineffektivt samarbeid mellom medier, byråer og annonsører. 

 

Jeg har tidligere blogget om hva velfungerende samarbeid betyr for oss i gode grunner til å velge et fullservicebyrå. "People skills" går nok aldri ut på dato og  vil høyst sannsynlig være avgjørende for suksess i 2020 og all overskuelig fremtid. 

Store ambisjoner for 2020? Book et møte nå!

Opprettet 26.11.2019, oppdatert 11.12.2019

30 grunner til å benytte HubSpot i markedsføring

Har du mål om å få maksimale resultater av din digitale markedsføring er det essensielt å vurdere Inbound marketing og en programvareplattform som gjør mye av jobben for deg. Her skal vi fortelle...

Les mer
Reklame og markedsføring i krisetider

Det er underlige tider. Nesten over natten er alt snudd på hodet. Hjemmekontor. Stengte skoler og barnehager. Tomme kjøpesentre. Tonnevis av usikkerhet. Så hvordan skal en stakkars markedsfører...

Les mer