Snapchat som merkevarebygging

Hvor mange bedrifter følger du på Snapchat? Spørsmålet kom i facebookgruppen Stort og smått om sosiale medier i Norge. Helt ærlig? Null.

Men kanskje jeg skulle begynne?

Dette er Snapchat

Snapchat er en meldings-applikasjon til mobiltelefoner, som lar deg sende bilder eller video. I tillegg lar den deg tegne og skrive på bildene før du sender. Hvis du synes det høres ut som MMS så har du helt rett. Det er bare det at Snapchat har lagt på en unik vri som gjør det forskjellig fra alle andre sosiale nettverk og meldingstjenester.

Kan ikke lagres eller redigeres

Det unike med Snapchatmeldinger (snaps) er at de må lages der og da. Du kan med andre ord ikke ta et bilde med speilreflekskameraet, legge bildet inn i photoshop, og så laste det opp. Du kan ikke en gang ta et bilde med Snapchat for å sende det senere. Det er her og nå, eller ikke i det hele tatt.

I tillegg så kan avsender velge hvor lenge meldingen skal leve og kunne sees hos mottager. Man har to valg: 1-10 sekunder eller man kan velge at det man legger ut er tilgjengelig i 24 timer. Snappene vil da legges etter hverandre, og man vil se de som en slags film.

Mottaker av meldingen kan se den så lenge de holder fingeren på skjermen. Slipper du telefonen, så slutter avspillingen.

Summen av dette er at kommunikasjonen blir dønn ekte og oppdatert. Ekte og oppdatert er noe kunder liker hos en merkevare. Det er også dette som gjør det vanskelig å vise frem for dere hvordan det virker. Jeg får ikke lagret snapp'ene som merkevarer sender ut på noen annen måte en å filme skjermen, så her er et forsøk.

Eksempel på Snapchat-reklame

Denne reklamen sendte Taco Bell ut til sine følgere i dag. Den er kun tilgjengelig i 24 timer, og man vet at den er laget nå - i dag. (Overse den mysende mannen i den grå genseren:) )

 

Er Snapchat riktig for din merkevare?

Målgruppen her er nok fortsatt ung, 13 - 23 er nevnt som de ivrigste brukerne, men 40 åringene kommer etter. Naturen til mediet stiller også litt krav til din bedrift. Hvis vi skal sette noen gammeldagse verdi-ord på en bedrift som viser seg frem på denne måten måtte det bli: EKTE - UREDD - OPPDATERT. Og det er kanskje ikke så dumt?

Det ligger nok noe frem i tid at advokatkontoret får sin neste kunde via Snap, men for merkevarer som retter seg mot forbrukere er det bare å starte utforskingen.

Har du en målgruppe som er ung (til sinns) vil jeg påstå at Snapchat er en unik mulighet til å knytte kundene tett til deg, og skape lojalitet.

Slik kommer du i gang med Snappingen

Last ned applikasjonen til din mobiltelefon fra enten Google Play eller App store

Teknofil har en artikkel som forteller deg litt om hvordan du bruker Snapchat

Her er noen forslag til kontoer du kan følge:

pepsimaxnorge
BIoslo
jennyskavlandcom

Lykke til med snappingen!

Opprettet 15.08.2018, oppdatert 12.09.2018

7 tips for digitale innsamlingsaksjoner

I Norge har vi flere hundre idéelle organisasjoner som på ulike arenaer gjør en uvurderlig innsats for et varmere samfunn og en litt bedre verden. 

Selv om noen organisasjoner finansieres helt...

Les mer
5 eksempler på smart bruk av CTA (call to action)

Jeg vet ikke hvor mange steder jeg har registrert min interesse for en tjeneste eller produkt på internett, men sannsynligvis har jeg lagt igjen e-postadressen min hos flere hundre ulike aktører....

Les mer
O_oktan_neg

VIL DU VITE MER?

KONTAKT OSS