Skap en god bedriftsblogg

Å blogge kan være blant de mest effektive måtene å innholdsmarkedsføre virksomheten. Vel og merke dersom en følger noen kjøreregler.

De senere år har en rekke virksomheter og privatpersoner latt seg rive med av en økende internett-buzz om blogg-formatets velsignelse, og med full iver kastet seg ut i bloggosfæren.

De beste hensikter til tross, langt fra de fleste har lykkes med å utnytte bloggen til det den var tenkt.

En rask surf på nettet avslører døde blogger i hopetall som ikke er oppdatert på måneder eller år, og som ser ut til å være gitt opp av sine opphavskvinner og menn. Ofte har prosjektet strandet fordi en underveis oppdager at det kreves et stykke arbeide for å få bloggen til å skinne på den digitale motorveien.

Når fram til kundene

En blogg kan være et flott format og hjelpemiddel for å bygge et tettere forhold til sine lesere, kunder og samarbeidspartnere.

Å blogge handler om å gjøre bedriftens innhold enkelt for søkemotorene å finne og indeksere, samt gjøre dette innholdet enkelt å dele og engasjere seg rundt. Å blogge handler om å synliggjøre menneskene i bedriften som har den relevante kunnskapen og erfaringen knyttet til de tjenester og varer virksomheten selger.

En veletablert og engasjerende bedriftsblogg vil både kunne generere økt trafikk til hjemmesiden, skape goodwill i sosiale media og derigjennom bedre kunderelasjoner og mersalg/konverteringer. En blogg er en effektiv form for innholdsmarkedsføring.

Faktisk vurderes bloggposter eller artikler i dag som de mest effektive digitale innholdsformater. Det oppgir nesten sju av ti europeiske markedsførere i en ny studie foretatt av programvareleverandøren HubSpot. Nyhetsbrev og digitale magasiner oppgis på en god andreplass hva gjelder effektivitet.

Så hva skal en gjøre for å skape Bloggen Som Konverterer med nyttig, engasjerende og verdiøkende innhold til kunder, stakeholders og samarbeidspartnere - og som bedrer kunderelasjoner og øker produktsalget?

post-it-blogg-oktan-oslo


Gode kjøreregler

Et utvalg enkle og mer avanserte kjøreregler kan vise veier en bør søke.

Før en setter i gang, husk at bloggen året gjennom skal levere oppdatert, engasjerende og nyttig innhold som når fram til mottakerne. Derfor:


Sett av ressurser

Engasjer og etabler en gruppe av dedikerte medarbeidere som har lyst til å bruke tid og innsats på å gjøre bloggen til et fruktbart verktøy for å innholdsmarkedsføre bedriften. Få med individualistene, nerdene og de faglig engasjerte i gruppen. Enten ved at disse selv lager bloggposter, eller at de som faglige ressurspersoner kan bidra med idéer til tema/saker.


Lag en publiseringsplan

Sett opp en kalender med årets viktige tidspunkt - som produktlanseringer, events og øvrige deadlines ­- og bruk denne som et styringsverktøy for når de enkelte bloggtema og poster skal ut. Deleger de enkelte bloggtema i gruppen slik at den enkelte fagmedarbeider fronter sitt fagområde, og slik at det ikke tar opp all tid for den enkelte medarbeider.


Innhold og atter innhold

Vær informativ, klargjørende, konsis og overbevisende i bloggformen - tradisjonell, irriterende og pushy reklamebudskap funker ikke. Lenk til kilder og ressurser dere bruker. Si noe nytt, nyttig og verdiøkende som kunder og publikum vil dele videre. Formidle budskapet på en ny og spennende måte med en redaksjonell, triggende vinkel som skaper trafikk. For å sikre kvaliteten, bruk en journalist eller en redaktør til dette.

Les også: Innholdsmarkedsføring og redaktørens rolle


Test og tilpass

Sist, men ikke minst – Sørg for at bloggpostene er optimalisert med titler, mellomtitler, de ønskede nøkkelord, nettlenker osv. som fanges opp og indekseres av søkemotorene. Monitorer effekten av bloggpostene ut fra hva bedriften vil oppnå: Trafikk til nettbutikken, delinger i sosiale media, skape kundelojalitet eller flere abonnenter til nyhetsbrevet? Mål og finn ut hva som fungerer og ikke, og endre neste post i samsvar med dette.

Helt tilslutt: Å starte en blogg har ofte liten verdi i seg selv. For å gjøre bedriftsbloggen til en suksess, er det avgjørende å ha en idé og et formål som gjør den til en effektiv del av bedriftens markedskommunikasjon.

En blogg med kvalitetsinnhold er en stadig mer effektiv måte å skille seg positivt ut fra konkurrentene. En mislykket blogg kan gjerne ha motsatt effekt. Lurt å tenke på før en gyver løs..

Lykke til!

 

Opprettet 15.08.2018, oppdatert 12.09.2018

Slik skriver du overskrifter folk bare må klikke på

En overskrift eller tittel er kanskje det viktigste en digital tekstforfatter eller webredaktør skriver. Overskriften skal ikke bare synes på nettsiden din, den skal selge innholdet ditt i...

Les mer
Michelin guiden - Det perfekte eksemplet på content marketing

Alle er opptatt av innhold, men ofte savner vi klare tanker og gode idéer om hva man faktisk skal si, og hvordan det er best å si det. Her er historien om to smarte brødre som økte etterspørselen...

Les mer
O_oktan_neg

VIL DU VITE MER?

KONTAKT OSS