Ordlisten - en markedsførers beste venn

 

Ordlister gir næring til læring, også når det gjelder markedsføring. Vi gir deg derfor en kortversjon av dagens mest brukte uttrykk i markedsføring. Barnebok lærdom for noen, opplysningstid for andre. Uansett en kortversjon du faktisk kan bruke i hverdagen.

A
A/B-testing: De riktige verktøyene gjør at du tester flere versjoner av budskapet ditt. Det kan være display annonser, landingssider, bilder eller tekst med forskjellige budskap. Poenget er å finne ut hvilken av de som gir best respons i målgruppen.

Algoritme: Fritt oversatt fra Store Norske: Algoritmer brukes for å styre resultater av nettsøk ved hjelp av Google og andre søkemotorer, samt visninger i Facebook og andre sosiale medier. Hensikten er å få fram de mest relevante søkeresultatene og visningene. Hva som er relevant for hver enkelt av oss, defineres gjerne ut fra vår tidligere søkehistorikk eller våre tidligere innlegg i de sosiale mediene. I sosiale medier avgjøres relevans også av innlegg og kommentarer fra de vennene vi har mest kontakt med i disse mediene.

B
Backlink: Dette er en lenke som peker tilbake til din nettside fra en annen nettside.

Beacon: Innen markedsføring handler dette om bluetoothteknologi som sender signaler til mobilen din. Det kan for eksempel brukes for å lokke deg inn i en butikk du går fordi. Du får en sms, blir eksponert en annonse  for kaffe og bolle til 10 kroner akkurat i det  du er på vei mot et utsalg som selger dette. Tilfeldig? Neppe.

C
Chatbot: Elsket og hatet. Chatbot er en programvare som er laget for å kommunisere med mennesker. Brukes ofte til kundeservice.

Content Marketing: Se innholdsmarkedsføring.

Cookie: På norsk kaller vi det informasjonskapsel. Dette er en liten tekstfil som blir lastet ned når du åpner en nettside. Den blir lagret på din PC, mobil eller nettbrett. Informasjonskapsler gjør at nettsiden “husker” deg. Informasjonskapselen lagrer innloggingsdetaljer, registrerer hvilke sider på nettstedet du besøker eller husker handlekurven i nettbutikken. 

D
Displayannonsering: Rett og slett bannerannonser slik du ser på nettaviser og andre nettsteder du besøker.

F
Freebie: Gi og få. Eller få og gi. For å forklare, så skal du få to eksempler.

1: Et gratisprodukt et firma eller en nettbutikk gir deg i bytte mot at du legger igjen kontaktinformasjon. Fin måte å bygge e-postlisten. Husk å følge alle regler i GDPR. 

2: Et tilbud nettsteder kan bruke for å lokke folk til å handle hos seg. Kan for eksempel være tilbud som «kjøp 1, få 2» eller «gratis frakt ved kjøp over 400 kroner». 

G
Google Ads: Tidligere Google Adwords. En annonsetjeneste der du legger inn bud på relevante nøkkelord slik at annonsene dine skal vises i Googles søkeresultater.
Google ads

H
Hashtags: Hashtag er en søkbar “emneknagg” som bør brukes med omhu!
# er spesielt utbredt på Instagram og Twitter, og du har garantert sett dem! #elskerskog #elskerkano #liveterbestitelt #nåblirdetfiskebollertilkvelds.
Settes # foran temaet/emnet, så er temaet søkbart. I markedsøyemed er dette fornuftig. Når du oppretter en hashtag, opprettes en referanse knyttet til bildet/innlegget/videoen din , slik at andre brukere kan finne det. Dette muliggjør kommunikasjon på sosiale medier med potensielle kunder/ ønsket målgruppe. #markedsføringsbegreper

 

I
Inbound marketing: Kjenner du til PushPull begrepet? Inbound markedsføring skal få potensielle kunder til å oppsøke deg (pull). I motsetning til outbound (push), boards langs veien, callsenter, avis annonser. Metodikken er enkel: tiltrekke, konvertere, lokke, begeistre. Lær mer her.

Få flere kunder med Inbound marketing

Innholdsmarkedsføring: Alt som gir relevant og verdifull informasjon til din kunde. Dette kan være blogginnlegg, guider, video, e-bøker, deling i SoMe med mer. Innholdsmarkedsføring er en del av Inbound metodikken og handler om alt du kan tilby av innhold, ikke bare digitalt, som gjør at kunden oppsøker dine produkter og tjenester. Og ikke minst ønsker å handle av deg. 

J
Jacking: Fra det engelske “hijacking”. Et uttrykk for at bedrifter bruker dagsaktuelle saker og populære temaer i sin markedsføring. Varianter er trendjacking og newsjacking, du kan også komme over memejacking. Jacking gir ekstra trafikk til nettsiden din, fordi du henger deg på noe som allerede får mye oppmerksomhet.
Med andre ord, du lager innhold tilpasset ditt formål ut fra noe som allerede er populært eller har gått viralt.

K

Keyword: Se nøkkelord.

Klikkagn: Igjen fra det engelske ordet clickbait. Klikkagn er en type innhold som gjerne bruker villedende eller overdrevne overskrifter for å få deg til å klikke på innholdet. Dette blir sett ned på blant digitale markedsførere. Dette er lureri for å få deg til klikke, og innholdet trenger ikke være relevant i det hele tatt.  Facebook på sin side bruker algoritmer for å bekjempe denne typen poster.

Konvertering: Når “noen” gjennomfører en handling som er verdifull for din bedrift. En konvertering kan være et klikk på en annonse, et salg, et besøk på en nettside eller en bestilling. En bestemt handling rett og slett. Konverteringen er forhåndsdefinert med bakgrunn i en ønskelig handling. 

Konverteringsbane: Forklarer deg trinnene for hvordan du konverterer besøkende til leads. Nettsidene dine må ha konverteringsbaner som tar imot bestillinger på nett, samler kontakter, eller begge deler.

L
Landingsside: En del av nettsiden din eller en enkeltstående side som er tilpasset en spesiell kampanje, annonse eller en ønskelig konvertering. Ofte brukt i A/B-testing. Dersom du har knyttet en landingsside til en bannerannonse er det dit besøkende blir sendt når de klikker på annonsen for å utføre ønsker handling, enten det er  påmeldinger eller bestilling av prøvekjøring. 

Linkbygging: Henger sammen med backlinker. Linkbygging er å øke antall eksterne sider som linker til ditt innhold. Gjøres ved å skape innhold av høy kvalitet som andre ønsker å dele. Dette fører til at  søkemotorer finner nettopp deg. 

M
Marketing automation: En programvare og teknologi som er utviklet for å effektivisere markedsføring på nett, samt å automatisere repetitive, kjedelige oppgaver. Sett ting i system, la systemet gjøre jobben for deg. 

Hva er Marketing Automation? 

 

N
Native advertising: Innholdsmarkedsføring som er integrert i en nyhetsstrøm på sosiale medier, nettavis, magasiner eller papiravis. Dette ligner på redaksjonelt innhold, som video og artikler, men er laget slik at annonsør kan fortelle mer om seg selv enn via vanlige annonser. Slike annonser er merket “annonsørinnhold”.

Nøkkelord: Et spesifikt ord eller frase folk søker etter i søkemotorer for å finne tjenester, produkter eller spesifikk informasjon. Brukes til å merke innhold.

O
Opt-in: Brukes om å gi et samtykke til å bli satt opp på e-postlisten til en merkevare, bedrift eller organisasjon for å bli tilsendt nyhetsbrev eller tilbud på mail/sms. Det kan også brukes om et produkt den besøkende får i bytte mot å bli abonnent, for eksempel en gratis e-bok. Plutselig er vi inne i Freebie verden. 

Opt-out: Å trekke tilbake samtykket eller melde seg av nyhetsbrev og andre e-postlister.

Organisk søk: Refererer til søkeresultater som dukker opp i søkemotoren uten at de er betalt for. Kommer du høyt opp i Google uten å annonsere, da har du bra og relevant innhold på siden din. 

P
Persona(s): En persona er en fiktiv personalisering av en typisk person din bedrift ønsker å nå ut til – og få som kunde.
Brukes for å tilpasse innhold til både potensielle og eksisterende kunder, siden det er lettere å skape innhold når du vet hvem du skal lage  det for.

Plugin: En software som blir installert for å legge til flere funksjoner. Det brukes for eksempel mange plugins i WordPress, der kan du velge hvilke plugins du vil installere. På den måten kan du tilpasse WordPress med de funksjonene du måtte trenge.

Programmatiske kjøp: Automatiserte annonsekjøp som likner på en nettbørs, kjøp og salg av bannerannonser gjennom systemer for budgiving for å nå ønsket målgruppe. En annonsør benytter software for å kjøpe annonseplass, dette går ofte via en tredjepart. 

Q
Query: En query er en term eller setning som en bruker skriver inn i en søkemotor.

R
Remarketing og retargeting: I remarketing benytter du innsamlede brukerdata for å levere annonser til personer på bakgrunn av innsamlede data (cookies).

Retargeting er en underkategori av remarketing, men begrepene brukes ofte om hverandre. Verktøy for remarketing lar deg lage skreddersydde tilbud basert på brukerens adferd og surfehistorikk. Prakteksempler er Zalando og Hotels.com for å nevne noen.

Responsivt design: Nettsider som tilpasser seg skjermflatene de vises på. Viktig å tenke mobil først, fordi stadig mer og mer trafikk kommer fra mobilen. Om nettsiden din ikke er mobiltilpasset, ja, da sier vi bare; Glem det! Da er folk ute av siden før du kan telle til tre.

S
Sporingspiksler (tracking pixel):  Kode som gir for eksempel Facebook tilgang til sporingsdata for besøkende på nettstedet ditt. Disse dataene kan du bruke til remarketing.

Speilpublikum: Bruker informasjon fra eksisterende publikum for å finne personer på, blant annet Facebook, som likner på dem som følger deg. Dette kan for eksempel være sted, alder, kjønn og interesser. Et speilpublikum kan hjelpe deg med å nå ut til nye kunder.

U
Unike brukere: Velkjent begrep. En måleenhet for hvor mange ulike, altså unike brukere, som besøker en nettside over en viss periode. For å måle dette, registreres brukerens IP-adresse. Det betyr at dersom en person besøker en nettside flere ganger, vil denne brukeren telle som en unik bruker. 

W
Webinar: Stadig mer populært, særlig under koronatider. Sending av seminar eller foredrag på nettet, ofte med interaktiv funksjon som chat. Kan spilles inn på forhånd eller filmes live. Lagres gjerne og sendes ut til de som var påmeldt.

Widgets: Ferdiglagede små programmer tilpasset nettsider, datamaskiner eller mobile flater.

Widget på iPhone

 


Ble du svimmel av alt dette? Eller kanskje gira på å lære mer? Heldigvis kan vi hjelpe deg med å markedsføre ditt produkt, tjeneste eller merkevare. Det er bare å spørre, kontakt oss for et møte, så hjelper vi deg i gang med ditt prosjekt.

 

Fakta og detaljer hentet fra: https://tenkdigitalt.no/blog/ordbok-for-digital-markedsforing/

Kontakt oss for en prat

Opprettet 23.10.2020, oppdatert 27.10.2020

3 ting du må ha med i neste års markedsplan

For mange markedssjefer er det nå tiden for å legge opp neste års markedsplan, gjerne med et tilhørende budsjett. Pengesekken er sjelden uendelig og for mange er det markedsavdelingen som får...

Les mer
5 grunner til at markedsavdelingen bør vurdere HubSpot

Har dere mål om å få maksimale resultater av deres digitale markedsføring? Da er det essensielt å vurdere Inbound marketing og plattformen HubSpot. Dette gjør nemlig mye av jobben for dere.

Les mer