Innhold som fungerer i søkemotorene

Varighet:  8:07 minutter  |  Helge Olaussen

Det å skrive godt innhold som fungerer for søkemotorene trenger ikke være det samme som å "skrive for datamaskiner". Helge forklarer deg hvorfor i ukens Morgenkaffe.

Kontakt oss for en prat


 

Avskrift av video:

God morgen og velkommen til Morgenkaffen med Oktan. Jeg heter Helge og jeg tenkte å prate litt om SEO og innhold.

Når vi snakker om SEO handler det ofte om hvordan vi skal tilpasse oss Google sine anbefalinger og hva vi tror Google verdsetter når de rangere nettsteder. For mange oppleves SEO å være veldig teknisk. Da fokuserer vi gjerne på nettsidenes kode, hierarkiske oppbygging, redirects, hastighetsforbedringer og andre tekniske finurligheter.

I dag derimot tenkte jeg å fokusere på den delen av SEO som sammenfaller med hva som er "best practice" og samtidig "commom sense" når vi skal lage innhold for skjermbaserte medier. Og med skjermbaserte medier tenker vi på pc, mobil og nettbrett.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sittet i møter med innholdsprodusenter og skal snakke om SEO. Det første argumentet jeg stort sett møter er som følger: «Vi skriver ikke for datamaskiner vi skriver for mennesker, så SEO det får webutviklerne ta seg av». Jeg er 100% enig i at vi skriver for mennesker, men jeg er samtidig helt uenig i at de som jobber med innhold ikke skal kjenne til, og forstå, SEO i et innholdsperspektiv. Hvorfor? Vel, fordi det rett og slett "makes sense".

Hva er det som kjennetegner en god søkemotor som Google? Jo, nettopp at vi finner det vi søker etter. Når vi finner det vi søker etter da har søkemotoren gjort jobben sin. Det betyr at produsentene av søkemotorer er opptatt av å både forstå hva du ser etter og samtidig finne frem det beste innholdet som passer til deg.

Hvordan blir søk og innhold matchet? Hva skal til for at innhold og søkemotorer finner hverandre? For det første, innholdet må være mulig å finne. For det andre må det gi god informasjon rundt det det søkes etter. For det tredje må innholdet være tilrettelagt på en måte som gjør at du som leser finner det nytting, interessant, opplysende, engasjerende.. Ja du skjønner. Akkurat som når du velger hvilket program du vil se på TV eller hvilken serie du nå skal binge.

Eller som i gode gamle dager når du stod ved bladhylla i butikken, eller på kiosken, og lurte på om du skulle kjøpe siste nummer av Donald Duck eller Agent X9. Du leter i hylla etter de to tegneseriene blant kanskje 30 andre konkurrerende tegneserier. Begge bladene har heldigvis gjenkjennende forsider slik at du raskt kan plukke de ut blant alle de andre. Du blar litt i begge to og scanner raskt over noen sider. Det er for å bestemme deg for hva du har mest lyst til å lese. Kanskje ahr du lyst til å lese noe spennende eller du er ute etter underholdning. Agent X9 frister mest med både en spennende tittel på historien og noen iøyenfallende illustrasjoner og tegninger. Du kjøper bladet, og er garantert en god lesestund når du kommer hjem.

Men tenk om nesten alle tegneseriene i bladhylla så helt like ut, eller at det var helt umulig å skjønne hva bladene handlet om bare ved å se på forsiden. Du plukker deg kanskje ut noen blader på måfå. Du blar litt frem og tilbake og prøver å finne ut av er dette noe for deg. Etter å ha bladd deg gjennom en haug med blader begynner du å bli skikkelig lei. Endelig finner du et blad som har noen spennende titler og som gir inntrykk av å kunne være ok å lese. Det er ingen bilder eller tegninger, bare tettskrevne sider med liten skrift. Nå orker du ikke å scanne over flere balder eller lese noe mer i disse magasinene. Så du velger utifra titlene. Det virker i hvert fall sannsynlig at det kan være noe i nærheten av Agent X9 eller andre spenningsserier. Du kjøper bladet, tar det med deg under armen og rusler hjem. Vel hjemme setter du deg ned for å lese og etter bare noen avsnitt så oppdager du at dette var jo ikke Agent X9 eller noe i nærheten. Det var faktisk siste nummer av Romantikk. Du er så absolutt ikke en "happy camper".

Hva er det jeg prøver å si? SEO fokus på innhold handler om å treffe leserne på best mulig måte. Når du søker etter informasjon skal du enkelt kunne plukke ut de beste valgene for deg, det som interesserer deg, det som passer for deg, bare ved å se på søkeresultatene. Da er det viktig at titlene på søkeresultatene er interessante og tydelige. Den korte forklarende teksten under titlen, det vi kaller for metabeskrivelsen, underbygger tittelen og gir deg en god forståelse for hva du vil finne hvis du trykker deg videre. Nettadressen som står oppført, url’en, viser både hvem som står for innholdet, det ser vi på domenenavnet, og at lenken og innholdet harmonerer.

Når du har trykket på linken og kommer til innholdet du søkte så bekrefter også tittelen på siden med en gang at du er kommet til det du var ute etter. Og fordi de som har laget innholdet, innholdsprodusentene, vet at det er annerledes å lese på en mobil enn det er å lese et papirbasert magasin, så er innholdet tilrettelagt for dette.

Skrifttypen er akkurat passe stor til at det er behagelig å lese. Teksten er stykket opp i mindre avsnitt, slik at det er bedre tilpasset skjerm,  og viktige punkter er uthevet med bullet points. Teksten er underbygget med gode illustrasjoner og bilder. Det er klare kontraster slik at det er lett å lese, selv om du nok burde vært en tur til optikeren igjen. Hovedpoengene i innholdet kommer tidlig i teksten og det oppmuntrer deg til å scrolle videre for å lese mer. Kanskje er det også en kort video, eller animasjon, som viser deg sammenhenger som det ellers kan være vanskelig å forstå bare ved å lese.

Nå er du en "happy camper". Du fikk det du kom for. Ikke noen ubehagelige, klissete og tårevåte romantikk-øyeblikk, men spenning fra første side.

Veldig kort oppsummert. Når du skriver for mennesker, tilpasser innholdet i forhold til mediets egenskaper og sørger for å være så tydelig at målgruppene du henvender deg til finner deg - da har du lykkes med SEO.

Jeg er helt sikker på at tar du dette med deg så vil du lage mye bedre innhold for brukerne.

Takk for praten. Vi ses igjen til en ny morgenkaffe i nær fremtid.

 

Opprettet 09.06.2020, oppdatert 10.06.2020