De vanligste feilene i boligannonser

Varighet:  12:40 minutter  |  Frode Karlberg

Frode kan dette med tekst, men det er to feil "alle" gjør når de skal skrive boligannonser som han håper å få slutt på. I dagens Morgenkaffe får du servert gode eksempler på hva du ikke burde skrive i boligannonsen din (eller annen tekst for den saks skyld.) 

Kontakt oss for en prat


 

Avskrift av video:

Hei og velkommen til morgenkaffe med Oktan. Jeg heter Frode og jeg jobber med idé og tekst.

I dagens morgenkaffe skal vi for en gangs skyld ikke snakke om hva man bør og skal gjøre, men tvert imot, litt om hva man ikke skal eller bør.

Når det gjelder tekst.
Som tekstforfatter blir man mer enn gjennomsnittlig opptatt av språk, og vi som skriver for reklame blir i tillegg mer enn gjennomsnittlig opptatt av at folk skal like det vi skriver. Jobben min er jo i prinsippet å få folk ¬ – deg – til å forandre mening. Å få deg til å mene noe annet i dag enn du mente i går. Om et bilmerke, om en bank, om en sjokolade eller om – og her kommer vi til dagens tema – om hvor eller hvordan du skal bo.

I Oktan jobber vi mye med eiendom. Vi har flere store eiendomsutviklere blant kundene våre, og det betyr salg av nye boliger. Og for hver eneste nye bolig som selges har noen latt seg overbevise. Latt seg overbevise om at det er akkurat her de skal bo, at det er her de skal bruke hele formuen sin, og de skal tro på at det blir bedre, mye bedre enn der de bor i dag.

Altså. Når man skriver til folk for å få folk til å skifte mening, handler det om flere ting.
De må like det de leser.
De må oppleve at vi snakker til dem på et språk som de liker og forstår.
Vi må unngå å kjede dem.
Vi må få dem med oss – på parti, om du vil.
Og vi må snakke sant. Blir vi tatt i åpenbare løgner eller overdrivelser, så er det kjørt.

Nesten like ille er det å bli så omtrentlig at leseren skjønner at du egentlig ikke har så mye å fare med. Og du mister leseren, eller kunden før du har fått sjansen til å få han eller hun med deg.

Noe av det som er aller mest effektivt hvis du vil miste en leser, og altså en mulig kunde, er å ty til klisjeer. Det andre er relativisering.

Hva er en klisje?
En klisje er alle de forslitte, utbrukte og ofte innholdsløse ordene og begrepene som språket vårt er fullt av, som ingen liker, og som får deg som avsender til å framstå som fantasiløs, kjedelig og veldig ofte løgnaktig, eller i beste fall – lite troverdig.

Relativisering er rett og slett å fremsette en tvilsom påstand. Vi kan godt kalle det frublomisering, ikke sant. Nåja, støy og støy, fru Blom!

Og hvis det er en bransje som kanskje mer enn noen andre tyr til klisjeer og relativiseringer i salgsarbeidet, så er det eiendomsbransjen.

Jeg har tatt for meg finn.no – den viktigste salgskanalen for boliger, brukte som nye. Du kommer ikke utenom finn. Sånn er det bare. For tiden ligger det drøyt 3000 boliger for salg i Oslo, altså et godt representativt utvalg av boligannonser.

Så la oss se litt på hvordan de som selger eiendom snakker til kundene sine. Kanskje har vi noe å lære. Eller kanskje kan vi i det minste får litt underholdning. Vi får se.

Jeg har tatt for meg noen av de mest vanlige klisjeene. Og klisje i denne sammenhengen betyr en blanding av fantasiløshet, overdrivelse, direkte løgn og noen ganger kan det se ut som – ren fortvilelse.

Og altså relativisering. Og jeg har rangert dem etter forekomst. I motsetning til vanlige konkurranser begynner jeg med vinneren og jobber meg nedover.

Først de vanligste relativiseringene, eller frublomiseringene. Påstander som hverken kan bevises eller motbevises. Men som høres bra ut i utgangspunktet.

Nummer 1.
Rolig område (1767)
Halvparten av alle boliger i Oslo ligger i det selgeren karakteriserer som et rolig område. Oslo er riktignok ikke en storby, men når Bygdøy Allé og Kirkeveien karakteriseres som rolige områder – da er det bare å si: rolig og rolig, fru Blom!

2.
Barnevennlig (1553)
Halvparten av boligene i Oslo er annonsert som barnevennlige. Og det er like barnevennlig i sentrum som i byens randsone. Antakelig betyr ikke barnevennlig annet enn at barn kan bo her. 8 av de barnevennlige boligene var under 50 kvm. Den minste var på 25. Ikke plass til så mange barn der, nei.

3.
Sjarmerende (199) og/eller populært (381)
Sjarmerende kan bety mange ting. Det eneste du kan være sikker på er at den sjarmerende boligen ikke er spesielt moderne eller spesielt fin. Mørk, gammeldags og litt slitt er sjarmerende. Gammel bygård er sjarmerende. En lett falleferdig enebolig, gjerne i sveitserstil er sjarmerende. Et sjarmerende nabolag er gjerne multietnisk. Frogner på Oslo vest er sjelden sjarmerende. Grønland, Tøyen og Grünerløkka er det alltid. Sjarmerende altså. Populært betyr ingen ting. Absolutt alle områder i Oslo er populære.

Så er det tid for klisjeene. Vi har hørt dem før, vi skjønner ikke egentlig hva de betyr, og ikke tror vi på dem heller.

1.
Klassisk (385)
Klassisk betyr i eiendomssammenheng gammel gård. Gjerne de pyntede 1800-talls gårdene vi kjenner godt fra for eksempel Frogner og Grünerløkka. Trodde jeg. Men neida. I eiendomsannonsene finnes klassiske gårder fra alle tidsepoker, ikke nødvendigvis feil det heller, men begrepet mister etter hvert litt mening. Og det stopper ikke der. For i denne bransjen kan det meste være klassisk. La oss plukke litt fra finn igjen.

En klassisk leilighet. Nei, ikke klassisk stil. Bare klassisk.
En klassisk kamin.
Et klassisk bad.
En klassisk bolig

Kanskje tror de det betyr noe med klasse, altså litt det samme som fin eller flott. Ofte brukes jo begrepet klassisk som et synonym for typisk, ikke sant? Et slående eksempel. Men det stemmer jo også dårlig her. En typisk bolig, liksom?

2.
Påkostet (117)
Påkostet betyr stort sett at «Her har vi brukt litt for mye penger på oppussing, og håper vi kan få igjen mesteparten når vi selger». Det handler aldri om virkelig dyre ting som ny drenering eller omlegging av tak. Påkostet handler veldig ofte om jålete kjøkken og opptrer gjerne sammen med litt eksklusive hvitevaremerker som Poggenpohl eller til nød Miele. Gasskomfyr og vinskap hører også til når begrepet påkostet dukker opp.

3.
Stort potensial (72)
De fleste sier potensiale, som er feil. Det heter potensial.
Hva det betyr?
Denne leiligheten er gammel, nedslitt og umoderne. Og det vil koste deg en formue å få den i noenlunde stand.
I kortform betyr det at badet rett og slett ikke ser ut.
Stort potensial betyr i omskrevet form noe sånt som, hold deg unna hvis du ikke er håndverker.

4.
Designerleilighet (51)
Jeg tror det var flere før. Kanskje har markedet gjennomskuet det fullstendig tomme begrepet designer-et eller annet. Betyr det at det har bodd en designer i leiligheten? Betyr det at man har fått profesjonell hjelp til å innrede? Eller betyr det bare at vi har å gjøre med et sparsomt utvalg dyre møbler i en bolig med hvite vegger? Boligmagasiner og en eller annen bok om design på bordet. De dyre møblene er uansett borte når du skal overta leiligheten.

5.
Må sees! (42)
Helst med utropstegn.
Nei, ingen ting må sees. Det kan hende du burde se boligen, eller at du er dum hvis du ikke går på visning, men du MÅ ingen ting. Hold opp med det der.

Opprettet 25.05.2020, oppdatert 27.05.2020