Markedsføring i et hav av digitale kanaler

Digital markedsføring og sporing blir stadig mer komplisert i en verden hvor måten vi surfer på er i kontinuerlig endring og antall digitale flater stadig vokser.

Vi surfer på stadig flere forskjellige måter, med forskjellige enheter. Nå om dagen surfer folk på mobilen, klokken, nettbrett, smart tv-en, spillkonsollen, Mac-en og snart briller (Google glasses). Vi sjekker trafikken med mobilen, ser på Netflix med en smart TV, YouTube på spillkonsollen, leser bøker på iPad-en og kjøper dagligvarer med Mac-en.

Antall og typen digitale flater vi bruker vokser stadig, og måten vi bruker dem er ofte forskjellig. Norge er på verdenstoppen når det gjelder antall digitale enheter som benyttes i hverdagen.

Selv sjekker jeg som regel alltid togtider på mobilen, mens jeg handler klær på datamaskinen hjemme og ser film på nettbrettet i sofakroken.

Stadig flere digitale flater

Folks digitale vaner er differensiert, og for oss som utformer markedsføring på digitale flater oppstår da gjerne et par sentrale problemstillinger:

-Hvilen type enhet (mobil, tablet etc) skal man målrette en markedskampanje mot, ikke minst når en ønsker å måle effekten av denne?

-Når målgruppen er spredt på så mange enheter ? og stadig bytter mellom enhetene - hvordan får vi kunnskap om hvor deres bruk starter og slutter?

Tradisjonell sporing

Dette gjøre gjerne ved såkalt sporing av brukerne og markedskampanjer. Sporing er å måle oppførselen til brukere som besøker et nettsted, og brukes ofte til å kvantitativt måle effekten til for eksempel en annonse.

Måten de fleste analytikere gjør dette er å gjennomføre en kampanje og se hvor mange klikk som endte i et kjøp. Eller en måler hvor mange visninger som endte i at noen registrerte seg.

Når en bruker primært benytter én datamaskin for å surfe, så ville det være sannsynlig at de kjøper varen der de først så annonsen, eller registrerte seg på siden med en og samme datamaskin. Men slik funker det jo ikke.

For utfordringen er ofte at en bruker som ser ser en annonse på mobilen, deretter gjerne undersøker selv produktet eller tjenesten de vurderer å kjøpe på mobilen eller nettbrett - for så til slutt å kjøpe varen på datamaskinen hjemme etter en grundig gjennomgang.

Med en tradisjonell form for sporing oppfattes dette gjerne som to eller tre besøk for et kjøp, mens det i realiteten var en og samme bruker som først ble lokket inn av den ene annonsen. Dette gjør sporingsdataene tvetydige, og til dels ufullstendige. Man vet dermed ikke hvor effektiv den ene annonseringen på VG egentlig var.

Sporing på tvers av enheter

Derfor blir det stadig viktigere å ikke bare spore andelen kjøp per visning for mobil, datamaskin eller nettbrett separat, men å spore effekten av markedsføringen som en helhet.

Samtidig blir det viktigere å forstå hvordan målgruppene dine benytter sine digitale enheter i sin hverdag. Enkelte kundegrupper bruker kanskje ikke mobilen for å kjøpe varer og tjenester i det hele tatt, mens andre føler seg mer enn komfortable med det. Kanskje de til og med foretrekker det.

Så ved å holde øye med antall konverteringer av kunder - både på hver enkelt type enhet, men også konverteringen som en helhet - så kan man få et mer korrekt bilde av effekten markedsføringen man utfører, virkelig har.

I dette arbeidet finnes det en rekke nyttige verktøy som Oktan Oslo benytter oss av:

-User ID i Google Analytics - hittil det mest effektive sporingsverktøy for å følge en bruker over flere enheter.

-Cross Device Reports - rapporteringsverktøy i Google Analytics – Universal Analytics – Disse verktøyene garanterer ikke at man får målt effekten helt korrekt, men det viktigste er å være bevisst på når man utformer den digitale markedsførings strategien sin.

Resultatet er økt effekt - konvertering og salg - av hver markedsføringskrone!

Du kan lese mer om dette på lenkene nedenfor:
Cross Device Reports – Google support
Google Makes Strides in Tracking Cross-Device Conversions Across the Web - Wordstream
Measuring Conversions on Facebook, Across Devices and in Mobile Apps - Facebook for bedrifter > Nyheter

Skrevet av Martin Willanger

Opprettet 14.08.2018, oppdatert 13.09.2018

7 tips for digitale innsamlingsaksjoner

I Norge har vi flere hundre idéelle organisasjoner som på ulike arenaer gjør en uvurderlig innsats for et varmere samfunn og en litt bedre verden. 

Selv om noen organisasjoner finansieres helt...

Les mer
5 eksempler på smart bruk av CTA (call to action)

Jeg vet ikke hvor mange steder jeg har registrert min interesse for en tjeneste eller produkt på internett, men sannsynligvis har jeg lagt igjen e-postadressen min hos flere hundre ulike aktører....

Les mer
O_oktan_neg

VIL DU VITE MER?

KONTAKT OSS