La årsrapporten fortelle selskapets historie

Bak sterke merkevarer står gode historier. Historier som vekker følelser og skaper gjenkjennelse. Historier som blir husket. 

Gratis guide til en vellykket årsrapport

For mange er årsrapporten en nøktern gjengivelse av tall og resultater, ikke så mye historiefortelling. En årsrapport som kun byr på tørre fakta er etter vår mening en bortkastet mulighet.

Gjennom historiefortelling puster man liv i den tørre statistikken. Hvem er selskapet, hva ønsker man å være og hvor kommer man fra? Fortellingene kan være store og små, og anta mange former, men et godt sted å begynne er gjerne begynnelsen: Selskapets historie fra A til nå.

En tidslinje kan være en fin knaggrekke å henge fortellinger på. Under hvilke omstendigheter og samfunnsforhold vokste selskapet fram, og hvilke mennesker satte preg på det? Hva var utfordringene og vendepunktene, de historiske milepælene, de gode historiene?

Det kan argumenteres for at menneskene er selskapets sjel, de som forvalter kulturen. Men kulturen er formet av historien, og bevissthet om historien danner identitet. Sørg for at selskapets historie formidles når årsrapporten skal skrives. Grafer og tabeller er vel og bra, men ingenting slår en god historie når det gjelder å bli husket.

 

årsrapporter_bøkker_s9

 

Bøkkere – en levende del av historien

En del av historien som Arcus, merkevareselskapet innen vin og brennevin, gjerne viser fram – og sørger for å holde i live – er bøkkerfaget. En bøkker lager tønner og fat av tre, og hos Arcus jobber bøkkerne hovedsakelig med å vedlikeholde de store sherryfatene som brukes til produksjon av akevitt.

Bøkkerfaget har en lang historie i Europa, og selv om fat av plast og stål har tatt over i de fleste bransjer, lever faget videre i vin- og brennevinsindustrien. Bøkkerne er en del av Arcus’ identitet og har en naturlig plass i årsrapporten når selskapets historie skal formidles.

 

ragde_sider_1

 

Ragde Eiendom – en eventyrlig historie

Ragde Eiendom AS er et eiendomsselskap som driver med kjøp og salg, utvikling, utleie og drift av bolig- og næringseiendom, i tillegg til hotelldrift.

Selskapet har opplevd stor vekst siden etableringen i 1994, og har i år valgt å dele historien om de eventyrlige, første 25 årene i en årsrapport. En imponerende utvikling som både presenteres via tidslinje og portrettintervju med eier. Årsrapporten er deres første, og da passet det godt å by på litt mer enn bare tall.

Se vår komplette veiviser til årsrapporten

New call-to-action

 

Opprettet 21.08.2019, oppdatert 09.09.2019

5 fine årsrapporter

Årsrapporten er ikke bare tall og fakta, den er også et verktøy for virksomheten, et viktig visittkort. Våre kunder har innsett dette, og sammen gjør vi den årlige rapporteringen til noe mer enn...

Les mer
Den digitale årsrapporten

Hvordan står det til med årsrapporten i vår digitale tidsalder, og finnes det muligheter utenom papir og PDF?

Les mer

Vil du motta e-post på nye blogginnlegg?