Bedre kunderelasjoner med brukergenerert innhold

God innholdsmarkedsføring handler ikke bare om å tilby nyttig og verdiøkende innhold. Utnytt også brukergenerert innhold til å styrke kunderelasjonene dine!

Brukergenerert innhold er ofte svært verdifullt for en merkevare. Dette innholdet skapes av sluttbrukere/kunder som har et positivt forhold til merkevaren, og det gir et troverdig bilde av den.

Både blogging, digitale videos, innlegg og kommentarer, fotos fra smarttelefoner, gjesteanmeldelser fra hotellopphold, er eksempler på bruker- eller kundegenerert innhold.

Merkevarer kan også være fullt og helt bygget opp av brukergenerert innhold. FINN på nett har aldri hatt noe annet enn brukergenerert innhold. FINN fasiliterer, så kommer selgerne/brukerne og publiserer sitt innhold.

Andre sterke merkevarer som ikke lager noe eget innhold er for eksempel Facebook, Twitter, Ebay, Flickr, Youtube, Trip Advisor og selveste Google, som bare indekserer andres (altså brukerskapte) innhold.

screenshoot-tripadvisor-oktan-oslo


Mislykkede forsøk

Med Facebook i 2004 og YouTube i 2005 gikk verdien av brukerskapt innhold på nett opp både for de store massene - og for kommersielle aktører. Flere merkevarer hev seg på trenden, ofte med svært variable resultat. Blant annet fordi merkevarene ofte ikke behersket den personlige tonen i sosiale medier, og fordi flere merkevarer ble tatt med buksa nede ved å kjøpe seg til bruker-/kundeanmeldelser.

Slike mislykkede forsøk er i dag i stor grad erkjent å ikke fungere i den digitale verden, og verdien og troverdigheten forbundet med brukerskapt innhold er kraftig på vei opp.


Årsaken er enkel:

En stoler rett og slett mer på en ærlig, direkte og selvopplevd kundevurdering av et produkt - framfor leverandørenes egne raffinerte varebudskap.

Derfor: Ved å få påvirkere (på nett) involvert i dine varemerker eller tjenester, øker sannsynligheten for at nettopp disse blir foretrukket når kunder senere etterspør dine produkttyper.

Å stimulere til, samt ta i bruk dine kunders varemerke-erfaringer og ?engasjement, bør i dag derfor være sentralt i enhver plan for innholdsmarkedsføring.


Så hvordan omsette brukerskapt innhold til fruktbare kunderelasjoner?

Det er en del momenter en bør tenke gjennom, ifølge amerikanske Content Marketing Institute.


Tenk som dine kunder

Før en begynner å lage en strategi eller plan for hvordan utnytte brukergenerert innhold for bedre kunderelasjoner, er det lurt å stille seg noen spørsmål, sette seg inn i sine kunders/brukeres hoder, og finne ut hvordan bedriften ønsker å interagere med dem:

-Skal det brukergenererte innholdet fortrinnsvis informere eller underholde?
De beste varemerker har brukerinnhold som både informerer og underholder.

-Hvor på nettet er kundene dine?
Det er ulike årsaker til å være eksempelvis på YouTube enn på Twitter og Facebook.

-Hvorfor vil dine kunder komme til å skape innhold rundt dine varemerker?
Som produktekspertise, for deres egen interesse eller kanskje de ønsker å vinne en premie? 

screenshoot-stbanehallen-facebook-feed-oktan-oslo


Sats på kvalitet

For å oppnå maksimal nytteeffekt viser erfaringene at det uansett er mest fruktbart å fokusere på kvalitet.

screenshoot-oslos-instagram-feed-oktan-oslo

For en kamerabutikk som inviterer kunder og interessenter å sende inn sine beste bilder til fotokonkurranse på nett, vil fort oppdage at ikke alle fotoene er av like god kvalitet. På denne måten kan butikken risikere å støte fra seg sine profesjonelle fotograf-kunder som oppfatter konkurransen (og butikken) mer for amatører.

Det er derfor smart å tenke gjennom virkningen av det brukerskapte innholdet før en inviterer kundene til å bidra. I dette tilfellet kan noen grunnleggende konkurranseregler og fototips redusere denne risikoen for at konkurransen skal – slå feil ut?.

Uansett bør enhver bedrift etterstrebe kvalitetsinnhold (eksempelvis flotte fotos) i enhver sammenheng for å oppnå en ønsket og forbedret kunderelasjon. 


Lag en helhetlig plan

Å åpne for bruker-/kundeskapt innhold i de sosiale media der bedriften er tilstede - for eksempel ved å oppfordre dem om å sende inn bilder eller delta i konkurranser og kampanjer - vil bidra til å øke kundenes merkelojalitet. Dessuten vil bedriften kunne lytte til kundenes løpende vareprat, dvs hva kunder og brukere sier og uttaler om merkevaren.

Ved å bruke utvalgte hashtags på Instagram og Twitter kan en bedrift også stimulere til brukerskapt innhold som kan sende varepraten og merkelojaliteten til nye høyder - bare sørg for at bedriften deltar i og følger med på dialogen.

Samlet vil dette bidra til at bedriften bedre forstår hva kundene tenker og hva de sier om merkevaren, noe som både kan være nyttig og avgjørende.

Sist men ikke minst: Brukergenerert innhold er trolig en av de mest effektfulle måtene for å underholde og engasjere rundt varemerket. Om dine kunder oppfatter innholdet på dine nettsider og i sosiale media som interessant (og underholdende), er de mer tilbøyelige til å oppsøke ditt varemerke - online eller offline - i fremtiden.

Brukergenerert innhold kan altså være kongeveien til bedre kunderelasjoner - enten bedriften ønsker en bedre kundedialog eller vil skape økt produktsalg.

 

Opprettet 15.08.2018, oppdatert 23.02.2020

Nei! Du har faktisk ikke lov til å be om tagging!

I havet av konkurranser på Facebook, er det en haug av folk som ikke har satt seg inn i hva de faktisk har lov til. Visste du at siden din i verste fall kan bli slettet, om du ikke følger...

Les mer
Dette må SoMe-ansvarlige vite om  Facebook i 2020

Klimakrise, regjeringskrise og viruskrise. Jeg tenker det er viktig å minne oss selv om at det er mye her i verden som faktisk går fremover også. Her har jeg trukket frem oppløftende funn fra de...

Les mer