Om innholdsmarkedsføring og redaktørens rolle

Content marketing er null verdt hvis du mister oversikten og lar humla suse.

Innholdsmarkedsføring eller Content marketing er tidens buzzord for markedsførere, journalister og reklamefolk. Begrepet rommer alt fra tradisjonelle kundemagasiner og trykte nyhetsbrev, til web-blogger, hjemmesider, digitale nyhetsbrev, artikler på sosiale medier, nettannonser, videofilmer og mye, mye mer.

Fellesnevneren kan sies å være at innholdet skal skape interesse og være relevant for målgruppen din, og at det skal engasjere og bidra til økt produktkjennskap og til sjuende og sist økt salg. Innholdsmarkedsføring gjør mye av den samme jobben som reklame gjør, men mange vil mene at den ikke oppfattes som reklame og derfor er mye mer effektiv.

Innholdsmarkedsføring er ikke nødvendigvis like pushy og masete som tradisjonell reklame, men man vet likevel hvem som står bak. Den gir verdi ut over produkter og tjenester, i form av å ha et underholdende, nyttig, lærerikt, inspirerende, problemløsende eller nyhetsaktuelt innhold. Innhold som potensielle kunder frivillig ønsker å konsumere og dele med venner og kolleger.

Les også: Bedre kunderelasjoner med brukergenerert innhold

I løpet av en dag blir det publisert mengder av innhold som inngår i kategorien content marketing/innholdsmarkedsføring. De fleste firmaer har en hjemmeside der det løpende blir publisert nyheter og produktinformasjon. Mange har også en firmablogg og Facebook-side, i tillegg til å være tilstede på ulike sosiale medier, som Instagram, Twitter, LinkedIn og Pinterest, for å nevne noen. Da er det viktig å sørge for at merkevaren din sender ut kvalitativt godt innhold som synes i mengden, og som gir målgruppen det de trenger og etterspør.

Det er her redaktøren kommer inn. En redaktør er nemlig en person som ser det store bildet og som til enhver tid sørger for at innholdet som blir publisert er riktig og relevant for deg og din merkevare. En redaktør kan gjøre alt fra selv å skrive artikler og produsere innhold, til å publisere innholdet i ulike mediekanaler og deretter overvåke og eventuelt justere resultatet. Alt på bakgrunn av hva du og merkevaren din er mest tjent med.

En nettartikkel på bedriftens hjemmeside krever for eksempel én type ordbruk, mens det for innhold på eksempelvis Facebook eller andre sosiale medier, kreves andre virkemidler. Det å skape et lesverdig og spennende innhold som engasjerer og tiltrekker den riktige målgruppen, krever en blanding av kompetanse som går langt utover det man tradisjonelt finner i et typisk markedsføringsteam.

Les også: Skreddersydd innhold som virker

En redaktør er en fagperson som har den nødvendige bakgrunnen for å kunne skrive, redigere og bearbeide innhold, vurdere bilder og avgjøre hva som passer inn hvor. Dette innbefatter langt mer enn tradisjonell språkvask og korrekturlesning - selv om dette også er en viktig del av den totale presentasjonen.

Som redaktør sikrer man at det blir publisert relevant innhold som er tilpasset de ulike plattformene. En redaktør skal for eksempel gjenkjenne forskjellen mellom en idé som er verdt en 140 tegn lang twittermelding, og hva som kan utvikles til et blogginnlegg eller en tre minutters videosnutt.

Mange bedrifter har god erfaring i å innhente kompetanse innen reklame og markedsføring, men i dette bildet mangler det ofte en person som har en redaksjonell og journalistisk forankring. En redaktør har denne bakgrunnen, og kan derfor grave seg ned i ulike typer innhold og avgjøre hva og hvordan det best kan utnyttes.

Oppsummert kan en redaktør bidra til følgende:

  • Sørge for å opprettholde bedriftens stemme. Det vil si at innholdet som blir publisert har en ?tone of voice? som er gjenkjennelig, uansett om innholdet skal være synlig på Facebook, Twitter, hjemmeisiden eller firmabloggen.
  • Levere kvalitetsinnhold som er velskrevet og visuelt spennende, og som trigger og skaper interesse hos målgruppen. På det beste vil en redaktør sikre at innholdet gir verdi for leseren, skaper gode følelser og gjør en forskjell.
  • Fange de små detaljene og være de ekstra par øynene som er nødvendige for å kvalitetssikre innholdet og se nye muligheter. En redaktør kan også administrere et team av skribenter og sørge for at tidsfrister og publiseringsplaner blir overholdt.
  • Gjøre kjedelig innhold mer spennende og skape innhold som utvikler et nært forhold til målgruppen. En redaktør kan ved hjelp av språklige og visuelle virkemidler forandre et kjedelig blogginnlegg til noe folk liker og ønsker å dele med andre i nettverket sitt.
  • Sørge for at innholdet blir tilpasset, publisert og delt på de riktige plattformene, samt overvåke og følge opp reaksjonene som eksempelvis kommer på sosiale medier.


Et viktig element når det gjelder innholdsmarkedsføring/content marketing er hvordan innholdet blir distribuert til målgruppen. Redigering av innhold er ingen enkel jobb, men like fullt noe av det viktigste som trengs for en vellykket markedsføringsstrategi. Ved å ha en redaktør på laget ditt vil jeg påstå at du er i stand til å løfte innholdsmarkedsføringen til et høyere nivå og derigjennom få både flere fornøyde kunder, økt oppmerksomhet og et høyere salg.

Les også: Slik lager du en god hjemmeside

Les også: Performance marketing - Google og galskap

Opprettet 15.08.2018, oppdatert 13.09.2018

3 gode grunner til å velge et fullservicebyrå

 

Du som jobber med markedsføring i en liten eller mellomstor bedrift vet at det er mye ansvar som tillegges markedsavdelingen. Få smb-er har inhouse-ressurser som kan håndtere alt selv og de...

Les mer
O_oktan_neg

VIL DU VITE MER?

KONTAKT OSS