Inbound gjør det enklere for meg som selger

«Vi skal tenke på det». «Du hører fra oss om det blir aktuelt». Hørt det før? Eller kanskje du selv har sagt det til en selger? Vel, Inbound marketing sørger for at man slipper akkurat dette.

Inbound snur salg opp ned, hvertfall slik jeg ser det.


I stedet for å bruke tid på å kontakte kalde leads, eller kontakte de samme igjen og igjen uten hell, gjør inbound marketing at jeg opplever det motsatte. Nå ledes kjøperen til selgeren. Dermed blir det mye lettere for både meg og for kundene.

Jeg vil heller ha leads som allerede har vist interesse for produktene og tjenestene våre, fremfor å bruke tid på å overbevise noen om noe de aldri kommer til å kjøpe uansett.

Tidstyveri for meg, mas for dem som ikke vil ha tjenesten jeg vil selge.

 

Last ned innføringsguiden til inbound marketing

 

Inbound i praksis

I en hektisk hverdag betyr inbound at jeg bruker tid på å kontakte de rette personene. De som allerede har vist interesse for noe mitt firma kan tilby. De som vil kjøpe våre tjenester og liker det vi driver med. De varme leadsene.

Disse personene kan ha lastet ned en guide vi har laget til våre hjemmesider. Kanskje de har fylt ut et skjema og fått tilsendt en rapport eller lest en interessant blogg om et relevant tema, og bedt om å bli kontaktet. Der har jeg dem på kroken.

Vi har laget noe som noen liker, og forhåpentligvis virker nyttig for dem.

Når det er sagt, jeg kan ikke tillate meg å vente på at salgene renner inn. Leadsene må kontaktes. Hvis du som selger ikke trives med å ringe, så må du finne deg en annen jobb.

En kundereise i inbound marketing

 

Den gylne regel

Den viktigste årsaken til at folk finner nettopp min bedrift, og gjør jobben lettere for meg som selger, er at vi produserer relevant innhold til riktige målgrupper. Innholdet kan være blogger, guider eller e-bøker til nedlasting. Det kan være skjemaer hvor folk enkelt kan kontakte oss, innlegg i sosiale medier og liknende.

Det er akkurat dette som er viktig. Alle hos oss bidrar til å skrive og skape innhold. Slik skal det være. Selgere, markedsfolka, gutta på gulvet, sjefen, direktøren, ja alle må bidra. Om dere ikke har kapasitet til å skape innhold, så må dere ha en partner som kan hjelpe dere med dette.

10 grunner til å velge reklamebyrå som partner på inbound marketing

 

Inboundsuksess kommer med tiden

Om du føler dere har publisert mange nok blogginnlegg, laget mange nok e-bøker og guider til at folk kommer løpende, da starter nedturen. Dette må produseres jevnlig, hver uke, to-tre dager i uka. Enten av dere selv eller av en partner.

Alt vi lager genererer mat til meg som selger, som igjen fører til økt salg.

Dette er ikke gjort over natta. Det må brukes tid, planlegges og pleies hver dag for å oppnå best resultat.

Jeg opplever at å jobbe etter inboundmetodikken, letter min hverdag.

Ja, det er en metodikk. Det er en metode å jobbe på som forenkler hverdagen for selgere. Jeg treffer de rette leadsene, jeg kommer i kontakt med flere leads og veien til møter er kortere.

Kort fortalt, inbound marketing fungerer i praksis. Det trenger ikke være vanskelig og det passer for alle. Alle.

Les mer om inbound marketing

Opprettet 10.03.2020, oppdatert 10.03.2020

5 grunner til at markedsavdelingen bør vurdere HubSpot

Har dere mål om å få maksimale resultater av deres digitale markedsføring? Da er det essensielt å vurdere Inbound marketing og plattformen HubSpot. Dette gjør nemlig mye av jobben for dere.

Les mer
30 grunner til å benytte HubSpot i markedsføring

Har du mål om å få maksimale resultater av din digitale markedsføring er det essensielt å vurdere Inbound marketing og en programvareplattform som gjør mye av jobben for deg. Her skal vi fortelle...

Les mer