Hvordan lage en webstrategi

"Vår webstrategi er å ikke ha noen strategi!" Sa en tidligere sjef av meg en gang. Han forklarte videre at ting endret seg så fort at det var den beste strategien.

Han hadde et poeng, det å skulle utforme en webstrategi kan være tidkrevende. Den som er mest tidkrevende er gjerne også den som samler mest støv i hylla.  Så, med det i hodet...

Hvorfor trenger man en webstrategi?

Det er når noe endres raskt at det er viktig å ta et overblikk. For å kunne ta raske beslutninger trenger man et mål og måltall å se beslutningene opp i mot.

Webstrategien er der for å definere hvilken rolle nettsiden skal ha som kontaktpunkt mot kundene dine. Den hjelper deg å holde fokus, og velge vekk det som ikke hjelper deg å nå målene du har satt deg.

Jeg vil ikke anbefale å ha den på papir. Opprett et Google Doc, så kan flere jobbe sammen med den, og det er raskt å endre. På den måten kan du oppdatere med det du har oppnådd, og omprioritere det du ser har fått endrede forutsetninger.

Hva skal en webstrategi inneholde?

Det vil forandre seg fra bedrift til bedrift. Her er et forslag til struktur, slik at du kan fylle inn med detaljkunnskapen du har om din bedrift. Hvert punkt utdypes lenger ned i artikkelen.

  • Mål
  • Måltall (KPI)
  • Innsikt
  • Mobil
  • Kundekontaktpunkter
  • Virkemidler
  • Oppgaver

Skobutikken Skooss.no

I den videre gjennomgangen av innholdet i en webstrategi later vi som vi driver en skobutikk, som heter SKOoss. Det er en ren nettbutikk, som selger sko til dame, herre og barn.

Innsikt

Hva rører seg i din bransje? Skjer det noe nytt hos konkurrenter, eller kanskje hos lovgivere eller annet som antas å påvirke måten forretning drives på i din bransje? Er det noe skifte i handlemønster vi bør plukke opp? Saumfar nettsteder og konferanser i din bransje for å skaffe deg en pekepinn på hva du vil holde fokus på.

Eksempel på innsikt for SKOoss.no

For den tenkte skobutikken vår ser vi at fler og fler handler via mobiltelefonene sine, dette noterer vi oss som en trend vi må utnytte. Videre ser vi at forbrukerkjøpsloven blir mer og mer tydelig på hva forbrukerne kan forvente av reklamasjonstid.

Mål

Hva er det overordnede målet ditt med nettstedet? Dersom du ikke har et som er definert, er det på tide å gjøre det nå! De vanligste går på inntjening. De beste går på fornøyde kunder. Husk å holde det så målbart som mulig.

Eksempel på mål for SKOoss.no:

  1. Øke antall ordre
  2. Øke verdien på hvert salg
  3. Senke returprosent

 

Måltall (KPI)

Key Performance Index, eller nøkkelmåltall, har som oppgave å kvantifisere målene dine. Ved å sette opp noen nøkkelmåltall kan du ta pulsen på hvordan du ligger an fra dag til dag. Finn tall som du antar vil påvirke evnen din til å nå målene dine.

For skobutikken vår kan noen KPI'er være:

  1. Snittstørrelse på handlekurv pr. ordre
  2. Kundetilfredshet
  3. Returprosent
  4. Salg av tilleggsprodukter

 

Platformer

Gå skikkelig igjennom hvilken tilstedeværelse du skal ha på forskjellige platformer. Er det noen del av forretningen din som har nytte av en app? Hva bør løses av en responsiv nettside? Er det enkelt nok å betale for varene dine fra mobiltelefonen?

Kontaktpunkter

I hvilke kontaktpunkter med kundene din er det nettsiden spiller en rolle?  Kanskje kan også nettsiden hjelpe deg å lage noen nye kontaktpunkter. Gå igjennom hele kundereisen til en av kundene dine. Fra de får stimulus om at de trenger det du selger, via research fasen til handel, og til å dele opplevelsen med andre.

En SKOoss kunde sine potensielle kontaktpunkter kan være

kontaktpunkter-webstrategi


Virkemidler

Hvilke virkemidler har du til rådighet for å påvirke kundene i de forskjellige kontaktpunktene? Sett opp en liste over hva du har, og hvor det er huller. Kanskje noen av de må tilpasses for å fungere opp mot målene du har satt deg.

I den imaginære skobutikken vår har vi følgende virkemidler som allerede er i bruk:

  • Søkemotorannonsering
  • Ok rangering på Google
  • Produktbeskrivelser / nettside
  • Epostutsendelseverktøy

Virkemidler vi har, men som krever tilpassing eller mer arbeid:

  • Videoløsning for å beskrive produkter
  • Kundeanmeldelser av produkter
  • Segmentering av kundebase


Prioriterte oppgaver

Her lager du oppgaver til deg selv, som du trenger å utføre for å oppnå målene dine. Prioriter de etter hvor viktige de er, og hvor raskt de kan gjennomføres.

  1. Sette av et høyere annonsebudsjett ved sesongskifter.
  2. For å få mindre returer trenger vi bedre informasjon om skoene. Vi begynner arbeid med å lage videopresentasjon av alle produkter.
  3. Lage en kundekonkurranse der alle som skriver en produktanmeldelse får en premie. På de måten får vi informasjon om skoene holder den størrelsen de sier = mindre retur.
  4. Epostene våre til eksisterende kunder er vår billigste markedskanal. For å øke salget her, legger vi til rette for å segmentering av kundebasen, slik at kunder får mer målrettede kampanjer som dette: "Hei Martin, her er vårt utvalg av selskapssko i størrelse 44. Gjør deg klar til julebordssesongen".
  5. Sette opp en anonym måling av kundetilfredshet, som man får på epost når varen er mottatt.


Mål hver uke

Nå er vi godt på veg med en webstrategi for skobutikken. Det som gjenstår nå er å sette opp målinger på hver KPI, slik at vi kan se hvordan vi ligger an hver uke. For de fleste vil dette bli en miks av automatiske rapporter på salg og manuelle tall på de delene som ikke lar seg spore elektronisk.

Lag gjerne en graf over KPI'ene i samme dokument som strategien. Så har du et levende strategidokument, som gir virkelig verdi over tid til bedriften din.

Psst... skooss domenet er ledig i hele Skandinavia, så hvis du ble inspirert er det bare å starte ;) Har du lyst til å lese mer om sko, sjekk ut min artikkel om lakksko og søkemotormarkedsføring

Skrevet av Martin Willanger

 

Opprettet 15.08.2018, oppdatert 12.09.2018

7 tips for digitale innsamlingsaksjoner

I Norge har vi flere hundre idéelle organisasjoner som på ulike arenaer gjør en uvurderlig innsats for et varmere samfunn og en litt bedre verden. 

Selv om noen organisasjoner finansieres helt...

Les mer
GDPR - nytt EU regelverk

General Data Protection Regulation (GDPR) trer i kraft i mai 2018 og er tidenes mest omfattende regelverk for behandling av personopplysninger.

Les mer
O_oktan_neg

VIL DU VITE MER?

KONTAKT OSS