Hekta på Pinterest

Ja, jeg er en Pinterest-entusiast, selv om dette er et sosialt medium som i hovedsak brukes av kvinner. Ikke så rart, da dette virkelig er en verden full av inspirasjon om all verdens rare, sære, flotte, skremmende, humoristiske, nyttige og lærerike ting. Jeg forstår ikke helt at gutta ikke har hengt seg på da det er vel så mye interessant for dem som for kvinner der inne.

Kvinner er i de fleste tilfeller shopperen og er den som i størst grad tar avgjørelser for innkjøp. Pinterest er utvilsomt et sted å kommunisere til denne viktige målgruppen som det ultimate sted for vindus-shopping. Det er svært interessant at  59% av Pinterest-brukere sier de har kjøpt noe de har sett på Pinterest. Pinterest oppleves, av de bedrifter som satser på dette mediet, å gi en bedre kundeopplevelse og spiller en stadig viktigere rolle i kundereisen.

Mitt personlige forhold til Pinterest er er at jeg samler inspirasjon og læring til min hobby som er tegning/maling både analogt og digitalt. På Pinterest finner jeg eksempler på hvordan man tegner hender og øyne, positurer, inspirasjon til bakgrunner mv. - og det er mengder av det.

I denne artikkelen er målet å gi deg forståelse av Pinterest og vise noe av det du kan bruke dette til for din bedrift.

Om Pinterest:

Pinterest er et delesamfunn for visuelt innhold med uttømmelige temaer for alle slags interesser. Man bokmerker det man ønsker å samle på, og i Pinterestverden kalles det å Pinne, der et bomerke er en Pin. For brukerne handler det om å skaffe seg informasjon, enten det er til f.eks hobby, oppussing av huset, matlaging, eller følge med på motetrender osv. Du kan samle uttallige Pins og kategorisere dem slik du ønsker, og du kan velge om du vil gjøre dine egne tavler offentlig eller beholde dem hemmelig. Det er også lagt til rette for dialogfelt der det kan oppstå meningsutveksling, dialog og kommentarer. En markant forskjell mellom Pinterest og sosiale medier som Facebook og Twitter er at Pinterest er lagt opp etter interesse, mens Facebook og Twitter er lagt opp etter en tidslinje.

Pinterest vokser dag for dag og er et fantastisk verktøy for brukerne til å samle inspirasjon enten du skal bake en kake, eller pusse opp soverommet, og for næringslivet, som kan legge til rette for at nettopp deres bilder/informasjon blir bokmerket/Pinnet.

Ved å legge til rette med Pin-It-Button på websiden din, vil folk lett kunne legge stoff fra deg på sin egen Pinterestkonto,  og dersom denne er offentlig vil den bli spredd videre og videre i Pinterestverdenen.

Hvorfor skal din bedrift bruke Pinterest?

  • Pinterest er det tredje største sosiale nettverket i verden, bare Facebook og Twitter er større.
  • Pinterest er en solid driver av trafikk til nettstedet ditt.
  • Pinterest gir pris-varsel. Brukere får varsel på e-Post når du reduserer prisen på det de har – Pinet.
  • Pinterest gir høy konvertering på din e-handels-side gjennom overnevnte (trafikkdriver og prisvarsel).
  • Pinterest bidrar til høyere Pagerank på Google, da Google belønner "social signals?.
  • Pinterest analysemuligheter gir deg bl.a. innsikt i hvem dine Pin´ere er og hva ditt Top-Pin-Innhold er.

Pinterest Marketing - Hvordan bruke det i business?

Pinterest kan bl.a benyttes til å øke salg, øke merkekjennskap og øke størrelsen på merkets digitale sosiale samfunn. Det er mange måter å gjøre dette på.  Her er noen grunnleggende tips:

1) Lag nettstedet ditt Pin-vennlig
Legg til rette for at brukere enkelt og raskt kan legge Pin fra deg inn i sine tavler.

2) Tenk strategisk når du oppretter tavler på bedriftens Pinterest-side
Bruk litt tid på å finne ut hva folk er opptatt av som er relevant for din bedrift. Sjekk hva som allerede er Pin´et fra deg. Bruk dette til å lage og gruppere tavler der folk finner frem til deg.

3) Skap noe unikt for Pinterest
Unikt innhold gir god respons generelt, likeså for Pinterest-brukeren. Skap en ekstra knagg for din bedrift/merkevare ved å gjøre noe spesielt. Se eksempel fra L.L.Bean som har laget en egen tavle med kunst som er inspirert av deres merkevarer.

llbean-artwork


4) Benytt Pinterest til å skape fokus i fysisk og digitalt utsalgssted

Et eksempel er den amerikanske varehuskjeden Nordstrom som gjorde følgene: De fant ut hva som var de mest Pin´ede produktene og markerte dette på de gjeldene produktene i varehuset for å vise popularitet på en ny måte. Det samme ble gjort på nettstedet. Les mer her

5) Involver ansatte
Få ansatte til å opprette egne tavler med Pin´er fra bedriftens nettsted. En oppfordring er kanskje ikke godt nok, så en idé kan være å utlyse en konkurranse.

6) Skaff følgere gjennom aktivitet i andre medier.
For å raskt skaffe følgere til din Pinterest-side må du benytte andre sosiale kanaler, e-amail og skrive blogg. Pinterest alene bygger følgere, men det går tregt uten hjelp.

Produktmarkedsføring på Pinterest

Dette er noe av kjernen i Pinterest-muligheter for de som selger produkter på nett og i butikk. Her er noen eksempler på Pinterest-kontoer til inspirasjon:

Det danske designmerket Georg Jensen

Den danske designbedriften  Normann Copenhagen

Den amerikanske retaileren  LL. Bean har over 5 millioner følgere. Slik ser deres Pinterest-side ut:

llbean-pinterest-oktan-oslo


Bruk Pinterest aktivt som en del av din sosiale mediestrategi. Her er en artikkel om hva
Sony har gjort. “How Sony Became a Pinterest Rock Star

Nøkkeltall for 2014:

  • Over 70 millioner brukere.
  • 35 prosent logger inn via mobil applikasjoner.
  • 23 prosent av Pintrest brukere er innom daglig
  • 70 prosent av merkevareengasjement på Pinterest er generert av brukerne, ikke merkevarer.
  • 500 000 bedrifter har Pinterest Business Accounts.
  • 80 prosent av brukermassen på Pinterest er kvinner.
  • 84 prosent av kvinner og 50 prosent av menn på Pinterest forblir aktive.
  • 92 prosent av Pinterest Pins er gjort av kvinner.
  • 80 prosent av alle Pins er re-Pin´et. Det vil si at det er stor sannsynlighet for å bli Pin´et.
  • En snittbesøkende på Pinterest blir på siden i 15,8 minutter. Det er nesten like lenge som YouTube (16,4 min.).
  • Den største trafikkilden til Pinterest er andre sosiale medier (27,3 prosent). Andreplassen går til søkemotorer (19,5 prosent).
  • 59 prosent av Pinterest-brukere sier at de har kjøpt noe de har sett på Pinterest.

[Kilde: metronet.no mfl.]

Pinterest er et godt og morsomt sosialt medie, tredje størst i verden og raskt voksende. Husk at jo mer du legger inn av arbeid i sosiale medier, jo mer får du igjen. Vi hjelper deg gjerne med å komme igang og drifte din Pinterest-konto.

God Pin´ing!

Skrevet av Morten Bergquist

 

Opprettet 15.08.2018, oppdatert 13.09.2018

En dag med bestevennen

Helen har vært på besøk igjen i forbindelse med “Gi av deg selv”-dagen. Denne gangen har Helen skrevet om hvordan en dag arter seg for en tenåring og bestevennen hennes.

Les mer
Forkortelser og begreper i digital markedsføring

digital markedsføring er det et hav av forkortelser. I vår hverdag har vi med disse forkortelsene å gjøre hele tiden. Det kommer stadig nye og noen blir gamle så oversikten under skal vi forsøke...

Les mer
O_oktan_neg

VIL DU VITE MER?

KONTAKT OSS