Google I/O 2018

Googles årlige utviklerkonferanse, Google I/O, gikk av stabelen i forrige uke. I år kunne de ha byttet ut I/O med AI. Nyhetene rundt Artificial Intelligence (kunstig intelligens) sto i kø. 


Google viser at det er her de legger hovedtrykket av forskning og utvikling fremover. Google gjør dette veldig tydelig når de døper om forskning- og utviklingsavdelingen fra Google Research til Google AI.

Vi har med spenning fulgt med på lanseringene og alt vi har kunnet suge til oss av informasjon. Nedenfor går vi gjennom det vi er mest spent på fremover.

Google Assistant

Da sjefen sjøl, Sundar Pichai holdt sin keynote presenterte han en ny funksjonalitet i Google Assistant: Duplex. I demonstrasjonen kunne vi se hvordan Duplex gjennomførte en telefonsamtale med en frisørsalong og bestilte en time. Samtalen med frisøren foregikk på en overbevisende naturlig måte og det virket ikke som om frisøren forsto at hun snakket med en maskin.

 

Google Assistant med Duplex er et bevis på hvor langt Google har kommet med AI, men noen lanseringsdato er ikke satt og det er grunn til å tro at det er et stykke frem før det blir tilgjengelig for deg og meg.
Google skal i første omgang bruke Duplex til å ringe bedrifter for å be om oppdaterte åpningstider slik at de kan oppdatere bedriftsprofilene som vises i søk.
I tillegg fikk vi vite at Google Assistant vil få seks nye stemmer. En av de nye stemmene tilhører sangeren John Legend! Assistant vil støtte 30 forskjellige språk innen utgangen av 2018.

Google News

Google nyhetstjeneste får en overhaling og har som mål å få oss til å se helheten og ikke bare informasjon fra en vinkel.
Google News bruker selvfølgelig kunstig intelligens (AI) for å gi deg et godt overblikk. Det vil være delt inn i flere seksjoner, blant annet en briefing hvor du får et raskt overblikk over hva som skjer. Ønsker du å gå mer i dybden kan du bruke “full coverage” hvor du får nyheter om en sak fra flere publisister og faktasjekkere. Google håper at dette vil få brukerne ut av “boblen” og få folk til å gjennomskue “fake news”.
Det vil være mulig å følge favorittpublisister og også kjøpe tilgang direkte gjennom tjenesten til betalt innhold.
Google News lanseres i disse dager på Android, iOS og web.

 

Google Maps

Googles karttjeneste tar også i bruk AI i form av å kunne gi deg tips til restauranter og severdigheter rundt deg som den kunstige intelligensen tror du vil like. Maps vil også kunne tipse deg om nye hotte steder basert på å analysere hvordan grupper som for eksempel er mye på restauranter oppfører seg.
En annen ny funksjonalitet i Maps er forbedret navigasjon for fotgjengere. Hvis du har brukt Maps til å finne veien til fots har du sikkert måtte gå litt frem og tilbake før du har kommet på sporet. Det skal bli bedre nå med bruk av VPS (Visual Positioning System) i kombinasjon med AR (Augmented Reality) og Street View.

 

Google Lens

Google Lens er tilgjengelig gjennom kamera-appen i Android og en del funksjonalitet gjennom Google Photos app. Lens kan allerede kjenne igjen blomster, hunder osv., men vil nå også kunne fortelle deg ingrediensene i en matrett hvis du tar bilde av middagstallerkenen din. Lens vil kunne kjenne igjen tekst og gjør dem om til redigerbar tekst i telefonen din. Videre vil du kunne bruke Lens til å gjenkjenne gjenstander, som for eksempel et kamera, og gi deg priser og tester av disse.

Gmail

Et par uker før konferansen annonserte Google at deres populære mailløsning skulle få en overhaling. En av nyhetene som ble vist frem forrige uke var “smart compose”. Det er autocomplete for epost ved hjelp av AI.

Når du har begynt å skrive en setning vil Gmail foreslå ord som fullfører setningen. Dette ligner på slik vi er vant til fra meldingsskriving på mobilen, men tar det et skritt videre ved at funksjonen kan fullføre hele setningen med flere ord. Den kunstige intelligensen vil over tid lære seg hvordan setningene skal fullføres og bli bedre og bedre.

Mye spennnende som kommer fremover altså og som vanlig går utviklingen raskere og raskere. 
 

Opprettet 17.05.2018

 

Opprettet 24.07.2018, oppdatert 28.09.2018

5 eksempler på smart bruk av CTA (call to action)

Jeg vet ikke hvor mange steder jeg har registrert min interesse for en tjeneste eller produkt på internett, men sannsynligvis har jeg lagt igjen e-postadressen min hos flere hundre ulike aktører....

Les mer
Få økt effekt ut av nettsiden din med disse 3 tipsene

  Vi ser ofte nettsider som har godt innhold og som tiltrekker seg trafikk. Selv om disse sidene tilsynelatende fungerer godt så gir de lite tilbake i form av nye kontakter eller handel.

Les mer
O_oktan_neg

VIL DU VITE MER?

KONTAKT OSS