Dette bør du vite om den nye Facebook-algoritmen

Mark Zuckerberg videreutvikler fokuset på meningsfulle relasjoner og fellesskap. Den nye algoritmen rangerer alle tilgjengelige innlegg som kan vises i feeden til en bruker basert sannsynligheten for at hen vil reagere positivt på innlegget.  Dette bør du vite om rangeringskriteriene for newsfeeden.

Vil du ha en kostnadsfri gjennomgang av din Facebook-strategi? 

Tidligere i sommer ble det lansert flere oppdateringer som skal gjøre din personlige opplevelse av Facebook bedre.  Plattformens algoritme for rangering og visning av innhold på nyhetsstrømmen din er i følge Greg Swan fra CPCSTRATEGY basert på følgende fire faktorer:

1. Varelageret (alle tilgjengelige innlegg)

Den første faktoren som påvirker rangering og synlighet i feeden er alle tilgjengelige innlegg, kall det gjerne Facebook-feedens varelager. Til en hver tid konkurrerer din bedrift  mot en hærskare av andre merkevarer, personligheter og kommunikatører. Mange av dem er sannsynligvis ute etter de samme målgruppene som deg. 

2. Signaler (innleggets form og resultater)

Den andre faktoren er signaler som forteller Facebook hva hvert innlegg handler om. Dette er den eneste faktoren vi som annonsører har kontroll over, og den bør derfor forvaltes med omhu. Det er viktig å holde seg oppdatert på hva som rører seg og være aktuell hele tiden.

Signalene kan være passive og aktive.

Passive signaler kan være seertid, innleggstype og tidspunktet du postet. Dette betyr at tidspunktet du poster innlegget vil bli viktigere enn noen gang. Sprout Social hjelper deg å holde deg oppdatert på når det lønner seg å poste innlegg. For tiden er det onsdager i lunsjperioden som gjelder, og for all del ikke på søndag.

New call-to-action

Aktive signaler er likes, delinger og kommentarer Vi har tidligere skrevet om betydningen av meningsfulle interaksjoner. Det er viktig at du har en strategi, bruker innsikt og booster postene som går bra organisk med betalt annonsering. Slik kan du maksimere effekten av det innholdet du lager for Facebook.

Denne førjulsposten vi la ut i ifjor fikk fort mange kommentarer og delinger. Disse aktive signalene fortalte Facebook-algoritmen at dette var noe folk satte pris på. Det medførte at vi fikk masse organisk synlighet og  flere kommentarer og delinger.

 

3. Prediksjon (data som forutser sannsynlige reaksjoner)

Basert på all data som samles opp om innleggstyper og publiseringer kan algoritmen predikere sannsynlige reaksjoner på et innlegg, og dette er den tredje faktoren som påvirker hvor mye synlighet du får. 

Med data samlet inn over tid vet algoritmene mer enn de fleste av oss om hvordan brukere i mange tilfeller vil reagere. Ettersom jeg er interessert i yoga og meditasjon ser jeg ofte poster som handler om dette. Facebook viser meg postene fordi jeg ofte engasjerer meg i lignende innlegg. 

4. Poengsum (som avgjører rangeringen)

En endelig poengsum blir tilordnet innlegget basert på de overnevnte punktene. Jo høyere denne poengsummen er,  jo større sannsynlighet er det for det vises i feeden. Ettersom prediksjon er basert på individuelle preferanser hos brukerne får postene forskjellig poengsum hos ulike brukere. 

The four factors of

 

Alle brukere kan få innsikt i algoritmen

Det er lenge siden vi fikk innsikt i hvorfor vi får se spesifikke annonser. Ser du et annonseinnlegg i feeden din kan du klikke på de tre små prikkene i oppe i høyre hjørne og få vite hvorfor annonsøren vil treffe akkurat deg.

I dette eksemplet fra min egen newsfeed fikk jeg se en annonse fra Visma Enterprise.  Som den nerden jeg er undersøker jeg ofte hvorfor jeg er i målgruppen for ulike annonsører. Her får jeg vite at Visma vil nå folk som er interessert i HR og arbeidsmiljø, og det kan nok stemme at jeg tidligere har vist interesse for innlegg knyttet til dette. 

For oss som driver med markedsføring er det viktig å vite at brukerne nå vil få enda mer innsikt i våre metoder. Når den nye algoritmen rulles ut vil du i tillegg til de vanlige demografiske dataene få beskjed dersom en tredjepartsannonsør er involvert i annonsekampanjen og når en annonsør laster opp dine personlige data til sin egen database.

 

Snart ruller Facebook ut muligheten for å sjekke alle poster i feeden din, sponset eller ei. Felles tilhørighet til grupper, felles interesser og tidligere reaksjoner kan være bidragsytende faktorerer som påvirker hva du ser. Gjennom surveys og aktive tilbakemeldinger kan vi som bruker Facebook også være med på å bestemme hvilke poster vi vil se mer og mindre av.

 

Hvordan skal vi forholde oss til algoritmen?

Det er umulig å "mestre" en algoritme, men vi kan altså gjøre vårt beste for å forholde oss til de nye spillereglene med signalene vi sender ut.  Det lønner seg å holde seg oppdatert på anbefalinger når det kommer til passive signaler som tekstlengder og anbefalte bildestørrelser.

Vi har tidligere skrevet om hvordan du kan utnytte Facebooks fokus på meningsfulle relasjoner og det meste av dette gjelder fremdeles. Her er noen konkrete ting du kan ha i bakhodet neste gang du publiserer.

Kjenn målgruppen din, og snakk om det de er opptatt av, ikke om deg selv.  Inviter til dialog uten å tigge om likes, tagging eller delinger. Dette kategoriserer Facebook  som lokkemidler, og som definitivt ikke fungerer lenger. I mai annonserte Facebook nemlig en algoritmeoppdatering som medfører at oppfordringer til å like og dele nå gir deg mindre synlighet. Det gjelder ikke bare annonseteksten, men også det du eventuelt sier i en video eller i kommentarfeltet.

bilde fra Facebook som viser eksempler på lokkemidler

 

Alle disse endringene betyr at kvaliteten på innholdet vi deler er viktigere enn noen gang. Godt innhold er engasjerende uten bruk av lokkemidler.

Avtal kostnadsfri Facebook-veiledning

Opprettet 20.08.2019, oppdatert 27.08.2019

Ny statistikk om nordmenns bruk av sosiale medier

Ipsos kartlegger jevnlig nordmenns bruk av sosiale medier, og nå er tallene fra Q2 her.

Les mer
Slik lykkes du med Facebook i 2019

Facebook-algoritmen virker ganske ubegripelig, ikke sant? Det er ingen tvil om at når Zuckerberg & co endrer kursen påvirker det oss alle, både som privatpersoner og organisasjoner.

Les mer

Vil du motta e-post på nye blogginnlegg?