Bruker du emojier i markedsføringen?

17. juli feires Verdens Emoji-Dag, og det er ikke en helt tilfeldig dato 📅. Emoji-alfabetet er verdens raskest voksende alfabet og selv om det ikke alltid "passer seg" kan det fargerike symbolspråket  tilføre en ekstra dimensjon for vår digitale kommunikasjon.   

 

Hva er egentlig emojies? 🤷🏻‍♂️

Ordet Emoji stammer fra japansk og betyr bildetegn. Emojies er små ikoner og bilder som er opprettet ved hjelp av Unicode Standard. Emojies er en viderutvikling av emoticons, hvor man med bruk av tegn som kolon og parantes kunne illustrere et smiljefjes i en tekst.

Dagens emojis består av fargerike symboler for vanlige gjenstander og aktiviteter, i tillegg til de velkjente gule smilyene. De brukes i sosiale medier, tekstmeldingsstjenester, forumer og noen bruker det også i nettsteder og i annet reklamemateriell. 

Det digitale kroppspråket 🤗

Selv om det fremdeles er noen “haters” der ute har de fleste av oss et positivt forhold til emojies, som er verdens raskest voksende alfabet. De små symbolene er stadig mer akseptert og anvendt i digital kommunikasjon. Ikke bare er de nyttige for å pynte på poster i sosiale medier, de kan også i noen tilfeller kommunisere følelser bedre enn ord.

Pauser, blikk, kroppspråk og tonefall beriker kommunikasjonen vår og i følge språkforskere har emojies erstattet det nonverbale aspektet av ansikt til ansikt-kommunikasjon.

For den digitale kommunikatøren er emojies rett og slett en gavepakke! 🎁🎈

Dette bør du tenke på 

For noen år siden var det få norske markedssjefer som ville turt å bruke emojier i Facebook-poster, fordi mange var redd for å bli oppfattet som useriøse. I dag er symbolspråket tilstede overalt, fra Instagram og Facebook til eposter og tekst-meldinger. Her er 4 spørsmål det kan være lurt å stille seg, før du integrerer emojier i den digitale kommunikasjonen.

1. Egner emojies seg for min merkevare?

Driver du et begravelsesbyrå er svaret et åpenbart nei. Verken 😰 eller ⛪️ hører hjemme når vi snakker om alvorlige temaer som nærmestes dødsfall. Bruk sunn fornuft og tenk på målgruppen din. Ikke tråkk på noen tær. Bransjer som er utsatt for mye kritikk i offentligheten bør også trå varsomt. Tilbyr du forbrukslån bør du holde deg profesjonell og ikke la deg friste til å bruke 💸, 💰 eller 🤑.

2. Vet du hva emojien egentlig betyr? 

Noen emojier blir ofte misforstått, og det kan derfor være lurt å dobbelsjekke betydningen av emojien du har lyst til å bruke.  👯blir ofte brukt for å symbolisere bestevenninner men i følge Emojipedia er det egentlig Playboy-jenter med de velkjente kaninørene. 🏩 er heller ikke et sykehus, men et såkalt kjærlighetshotell. 😂

De fleste har vel også fått med seg at 🍑 symboliserer en kroppsdel mange er spesielt opptatt av...

PS: Har du fått en emoji du ikke forstår kan du slå det opp i Emojipedia eller spørre Botmoji på Twitter.

3. Hvilken emoji kan representere min merkevare?

Klesplagg, matretter, yrkesgrupper, reiser, sportsaktiviteter og gjenstander har gjerne sine egne emojier. 👗👓👨🏾‍🍳👩‍🎓✈️🎡🏋🏻📸🛍

Hvis du er heldig og har en "åpenbar" emoji som representerer dine produkter eller tjenester så kan du ta eierskap til den!  Hvis du ikke har en emoji som representerer ditt produkt kan du melde inn dit ønske til Unicode. TacoBell etterlyste en TacoEmoji via Twitter og fikk i 2015 ønsket sitt oppfylt 🌮.

4. Hvilket budskap vil du styrke ved å benytte emojier?

Relevans er nøkkelen til effektiv bruk av emojier. I denne bloggposten har vi med hensikt overdrevet litt, men en tommelfingerregel er å ikke stappe meldingene fulle av emojier som ikke har en tydelig link til budskapet ditt. De fleste temaer og høytider har en emoji som passer.

Kroppspråksbaserte emojier er ofte trygge inngangsbilletter. Vil du at noen skal klikke på en link kan du peke på den; 👉 Slik får du suksess med Facebook-markedsføring i 2019  Vil du be noen kommentere en post du har lagt ut kan du be dem uttryke seg i kommentarfeltet✍🏻 Vil du si hei eller ønske noen en god helg kan du kanskje vinke 🙋

PS: Her finner du en snarvei til emoji-tastaturer for PC og MAC 

Opprettet 22.05.2019, oppdatert 17.07.2019

O_oktan_neg

VIL DU VITE MER?

KONTAKT OSS