Blir du funnet?

E-handelen øker og over halvparten av alle salg skjer etter at kundene har gjennomført undersøkelser på nettet.

Det er mange potensielle kunder som leter etter dine varer og/eller tjenester på nettet. Hver eneste dag. Blir du funnet?

sok-knapp-oktan-oslo

I større og større grad bruker forbrukerne nettet til å orientere seg om tilgjengelige produkter før de skal kjøpe noe. Forbrukerne er opptatt av å sammenligne produkter og priser for å finne hvilke leverandører som er aktuelle.

Er du ikke synlig går du glipp av omsetning. 96% av dem mellom 25 til 44 år er på nett hver dag og i en undersøkelse utført av Google svarer 8 av 10 at det er på internett de søker etter informasjon først. Samspillet mellom den fysiske butikken og den digitale tilstedeværelsen blir stadig viktigere. Kundene forventer å kunne handle når og hvor de vil, og danner seg en samlet oppfatning av den fysiske og den digitale butikken.

Over halvparten av alle salg er drevet av undersøkelser kunden gjør på nett. Det er i søkemotorene (Google) de aller fleste finner informasjon om det de er interessert i å kjøpe. Faktisk så mange som 40% av oss bruker en søkemotor før vi gjør et kjøp. For de fleste vil det være naturlig å være godt synlig både i organiske søkeresultater og med betalte plasseringer (AdWords).

Handel på nett (eHandel) har vært i vekst i lang tid og nå gjøres 38% av alle salg online. I januar og februar 2015 hadde norske bedrifter som tilbyr sine varer på internett og postordre en vekst på 13% sammenlignet med samme periode året før. På tross av at vi gjør stadig mer undersøkelser vurderer halvparten av oss kun en eller to merkevarer før vi tar en avgjørelse om hva vi skal kjøpe.

Det er ikke bare de store nasjonale aktørene som må sørge for å være synlig, men også mindre lokale bedrifter. 59% av forbrukerne leter på nett etter lokale leverandører av varer og tjenester i nærheten av der de bor. Nesten 8 av 10 vurderer maks 3 lokale leverandører før de bestemmer seg. Det de fleste er interessert i når de søker etter lokale bedrifter er åpningstid, priser og hvilke tjenester og varer som tilbys.

kilder:
Googles The Consumer Barometer Survey 2015
Statistisk Sentralbyrå
E-handelsrapporten 2014 - bring.no

Opprettet 14.08.2018, oppdatert 12.09.2018

3 gode grunner til å velge et fullservicebyrå

 

Du som jobber med markedsføring i en liten eller mellomstor bedrift vet at det er mye ansvar som tillegges markedsavdelingen. Få smb-er har inhouse-ressurser som kan håndtere alt selv og de...

Les mer
7 tips for digitale innsamlingsaksjoner

I Norge har vi flere hundre idéelle organisasjoner som på ulike arenaer gjør en uvurderlig innsats for et varmere samfunn og en litt bedre verden. 

Selv om noen organisasjoner finansieres helt...

Les mer
O_oktan_neg

VIL DU VITE MER?

KONTAKT OSS