7 punkter for å få en optimal landingsside

En landingsside bruker du når du er ute etter å få den som besøker siden din til å foreta en bestemt handling. Denne handlingen kaller vi en konvertering og kan være et utfylt skjema, et kjøp eller et steg videre i en kjøpsprosess.

En landingsside skiller seg fra en vanlig webside på nettstedet ditt ved at den kun har et mål for øye: konverteringen.

Det er flere faktorer du må tenke på når du skal bygge en optimal landingsside - her er syv av dem:

 

1. Overskrift

En god overskrift er av avgjørende betydning. For å få den besøkende til å fortsette å lese landingssiden din må overskriften evne å fange oppmerksomheten. Legg vekt på hvilke fordeler produktet/tjenesten din vil gi den potensielle kunden.

Slik skriver du overskrifter folk bare må klikke på

 

2. Design

Utformingen av landingssiden må være slik at det fremstår rent og uten unødvendig forstyrrende elementer. Tenk på hvilken personas eller målgruppe du skal kommunisere med og sørg for at designet er tilpasset dem.

 

3. Tekst

Bruk tekst som tydelig kommuniserer hva du tilbyr og hvorfor den besøkende skal konvertere. Ta hensyn til personasen du henvender deg til og forsikre deg om at du bruker et språk som er naturlig for dem. Få frem hva som er unikt og spesielt med ditt produkt eller tjeneste. Sjekk for skrivefeil.

 

4. Call To Action

En god oppfordring til handling (CTA) kan gjøre hele forskjellen på om landingssiden din blir en suksess eller ikke. På en landingsside er en CTA som oftest knappen den besøkende trykker på for å utføre den ønskede handlingen. Sørg for at knappen er godt designet og godt synlig. Teksten på knappen må oppfordre til handling og være tydelig på hva som skjer når den trykkes på. Ikke bruk «Klikk her» og lignende.

5 eksempler på smart bruk av CTA (call to action)

 

5. Kundereferanse

Få med noen uttalelser fra dine eksisterende kunder. Still dem gjerne et par åpne spørsmål, da får du de mest naturlige svarene. Spør om du kan bruke bilde og navn. Dette bidrar til å gi deg og det du tilbyr tyngde og seriøsitet.

 

6. Sporing

Hvis ikke det implementeres sporing blir det som å kjøre i blinde. Det er viktig at du kan se hva de besøkende gjør når de er der, hvor de kommer fra osv. Bruk f.eks. Google Analytics, Hotjar og Facebookpixel. Google Tag Manager forenkler implementeringen. Informasjonen bruker du til å optimalisere siden din og se hvilke kanaler som gir høyest konverteringsrate.

 

7. Testing

Bruk et system som tillater deg å teste forskjellige varianter av landingssiden - såkalt A/B-testing. Gjør små endringer på hver variasjon - f.eks. forskjellig CTA, fargevalg, bilde osv. Etter en periode kan du se hvilke varianter som fungerer best. Da kan du styre mer trafikk dit.

 

CTA last ned ebok 30 tips for å skaffe flere leads

Opprettet 14.08.2018, oppdatert 02.12.2018

7 tips for digitale innsamlingsaksjoner

I Norge har vi flere hundre idéelle organisasjoner som på ulike arenaer gjør en uvurderlig innsats for et varmere samfunn og en litt bedre verden. 

Selv om noen organisasjoner finansieres helt...

Les mer
5 eksempler på smart bruk av CTA (call to action)

Jeg vet ikke hvor mange steder jeg har registrert min interesse for en tjeneste eller produkt på internett, men sannsynligvis har jeg lagt igjen e-postadressen min hos flere hundre ulike aktører....

Les mer
O_oktan_neg

VIL DU VITE MER?

KONTAKT OSS