7 tips for digitale innsamlingsaksjoner

I Norge har vi flere hundre idéelle organisasjoner som på ulike arenaer gjør en uvurderlig innsats for et varmere samfunn og en litt bedre verden. 

Selv om noen organisasjoner finansieres helt eller delvis gjennom offentlige bevilgninger er mange av dem helt avhengige av økonomiske bidrag fra samfunnsengasjerte bedrifter og privatpersoner.

De fleste som har mulighet til det ønsker å støtte en god sak, og gode saker er det mange av. Personlig skulle jeg gjerne gitt litt til alle, men jeg begrenser meg til et par faste giverskap. Ikke bare er mine midler begrensede, jeg vil også unngå at for mye av det jeg kan avse går med til administrasjonskostnader. Likevel hender det at jeg lar meg engasjere til å gi enkeltbidrag også til andre formål.

Jo enklere det er å bidra, jo større er sannsynligheten for at jeg kommer til å gjøre akkurat det. Hvis jeg virkelig forstår hvordan bidragene mine kommer til nytte vil jeg sannsynligvis bli en god ambassadør, ved å fortelle om organisasjonen til familie og venner.

Digital fundraising og inbound marketing

Det er selvfølgelig en stor glede å få arbeide profesjonelt med organisasjoner, og å hjelpe dem med deres digitale fundraising. For de aller fleste slike virksomheter er inbound metodikken svært godt egnet. Inbound marketing handler enkelt forklart om å tiltrekke besøkende til et nettsted, dele verdifull kunnskap og bygge relasjoner slik at de blir kunder, og til sist inspirere dem til å bli ambassadører gjennom oppfølgingskommunikasjon.

Denne prosessen som forvandler fremmede til kunder, kan for din organisasjon gjøre tilfeldige interessenter til lojale medlemmer og trofaste bidragsytere.

Vil du vite mer om hvordan vi jobber med inbound marketing? Klikk her!

1. Definer tydelig mål

En digital kommunikasjonsstrategi er alfa og omega for veldedige organisasjoner som helt eller delvis drives med finansielle bidrag fra bedrifter og privatpersoner. De fleste organisasjoner og foreninger er i tillegg avhengige av innsats fra frivillige, som har tid og lyst til å være med på noe meningsfylt. En kommunikasjonsstrategi bør derfor ta utgangspunkt i tydelig definerte målsetninger.

2. Jobb med organisasjonens personas

Helt grunnleggende for å lage en god inbound kommunikasjonsstrategi er arbeidet med å definere personas: dvs. tenkte idealkunder, basert på research, erfaring og kvalifiserte antagelser.

Her er noen spørsmål det kan være lurt å stille seg:

  • Hvem er organisasjonens givere per i dag?
  • Er det personer eller bedrifter som burde vært givere, men som ikke er det i dag?
  • Hvem burde vært givere og hvorfor er organisasjonens arbeid relevant for dem?
  • Hvem er det som jobber frivillig for organisasjonen i dag og hvilken kompetanse har dere behov for?

knapp for å motta skjema for å lage personas

3. Lag en publiseringsplan for skreddersydd innhold – og følg den!

En redaksjonell plan med forankring i målsetninger og dine personas er helt essensielt for god inbound marketing. Ved hjelp av innsikt og analyse kan dere få en god pekepinn på hva som engasjerer de nåværende giverne. Hvilke innholdsformater fungerer og hvilke kunne det passe å implementere? Video bør definitivt være med i miksen.

Dine personas har ulike bruksmønstre for digitale og sosiale medier, og det er viktig å ha en strategi for tilstedeværelse i de ulike kanalene. Nyhetsbrev, LinkedIn, Instagram, Youtube og Facebook hører med, gjerne også arrangementer og pressesamarbeid. Dine nåværende givere er dine aller beste ambassadører, og mange givere er stolte av å vise hvilke saker de støtter. De bør eksponeres for innhold som egner seg for deling med andre.

Knapp for å motta gratis mal for publiseringsplan

4. Gi nettsiden en oppussing

Nettsiden er din aller viktigste ambassadør og innsamlingsmaskin. En funksjonell nettside med godt design og innhold hjelper deg å få flere donasjoner og faste givere.

Den bør inneholde tydelig og målbevisst kommunikasjon om saken din organisasjon jobber for. Jobber organisasjonen med flere innsamlingskampanjer bør disse presenteres og differensieres slik at det er tydelig for potensielle givere hvilke prosjekter de kan bidra til.

Nettsiden bør i tråd med inbound marketing-filosofien inkludere tydelige CTA-er, sterke oppfordringer om å donere eller bli medlem. Er du usikker på hva som er en smart CTA kan du ta en titt på disse fine eksemplene.

5. Gjør det enkelt å gi

Det må være enkelt å donere penger, registrere et medlemskap eller melde seg som frivillig. Prosessen bør bestå av få klikk, og det er helt nødvendig med responsivt eller mobiltilpasset design. Det betyr at skjemaløsningen må være enkel og effektiv! Eksempelvis kan det være lurt å implementere en funksjon som gjør at skjemaet automatisk henter nødvendige kontaktopplysninger når giveren har registrert sitt telefonnummer.

Man bør tilby flere måter å donere på. Noen foretrekker overføring direkte fra nettbank, andre vil velge avtalegiro, SMS-betaling eller Vipps.

6. Bruk sosiale medier for å skape engasjement og begeistring

Husker du «the ice bucket challenge»? 17 millioner videoer av folk som helte isbøtter med vann over seg selv eller andre ble delt i sosiale medier og 115 millioner dollar ble donert til den amerikanske ALS-foreningen som sto bak. 

Å jobbe med veldedige formål i sosiale medier kan være veldig gøy og veldig effektivt. Prøv deg frem og se hva av det du legger ut som skaper engasjement.  Har du testet «Gi et bidrag-knappen»? Du har kanskje lagt merke til hvor populært det har blitt med private innsamlingsaksjoner til veldedige formål på Facebook, for eksempel i forbindelse med bursdager?  

7. Bruk video

Jeg har nevnt det tidligere, men video fortjener et eget punkt. Video er det beste virkemidlet du kan bruke for å skape engasjement for din sak og trigge følelser som kan stimulere givergleden. Vis med levende bilder hva eller hvem bidragene går til, og hvordan givernes donasjoner er med på å gjøre verden til et bittelitt bedre sted.

Det enkle er ofte det beste, også når det kommer til video. Vi laget nylig denne kampanjefilmen for FOKUS (Forum for kvinner og utviklingsspørsmål) og den viktige kampen for trygg og lovlig abort. 

PraktiskKleshenger

 

Vil du gjøre en forskjell?  Støtt FOKUS sitt viktige arbeid for kvinners rettigheter.

 

 

Opprettet 01.11.2018, oppdatert 05.03.2019

Ny statistikk om nordmenns bruk av sosiale medier

Ipsos kartlegger jevnlig nordmenns bruk av sosiale medier, og nå er tallene fra Q2 her.

Les mer
3 gode grunner til å velge et fullservicebyrå

 

Du som jobber med markedsføring i en liten eller mellomstor bedrift vet at det er mye ansvar som tillegges markedsavdelingen. Få smb-er har inhouse-ressurser som kan håndtere alt selv og de...

Les mer
O_oktan_neg

VIL DU VITE MER?

KONTAKT OSS