30 grunner til å benytte HubSpot i markedsføring

Har du mål om å få maksimale resultater av din digitale markedsføring er det essensielt å vurdere Inbound marketing og en programvareplattform som gjør mye av jobben for deg. Her skal vi fortelle deg hvorfor HubSpot er det rette valget.

Få gratis konsultasjon

Digital markedsføring kan være både kompetansekrevende og ta mye tid for de fleste bedrifter. Utviklingen har aldri gått raskere. Nye kanaler kommer til, sosiale medier forandrer seg fra uke til uke og digital annonsering foregår gjennom mange forskjellige programmatiske annonseplattformer. Vi må forholde oss til native annonser, influencer marketing, content marketing, blogging, søkemotoroptimalisering, søkeordsannonsering, retargeting, landingssider, webinarer, videoer på 7 sekunder, artificial intelligence, virtual reality, augmented reality, QR-koder og mye mer. Og ikke å forglemme - egne nettsider. Det kan virkelig ta pusten fra de fleste.

Hvordan i all verden skal man klare å holde seg oppdatert samtidig som man får benyttet de mulighetene som er tilstede? Og hva vil fungere best for deg?

Her er 30 grunner til å benytte HubSpot sin programvareplattform slik at du får kontroll på din digitalmarkedsføring, kan fokusere på det som gir mest effekt og tilføre bedriften nye kunder. 

La oss gå rett på sak:

1. Den beste plattformen for inbound marketing i Norge (vår påstand)

HubSpot er en av flere programvareplattformer som har spesialisert seg på inbound marketing. Der HubSpot spesielt står frem og skinner er på skalerbarhet - fra gratis CRM og enkle plattformer for små bedrifter, til enterpriseløsninger for bedrifter som opererer i mange land og som dekker alt fra markedsføring og salg til service/support. I tillegg har de klart det kunststykket å lage programvare som også kan brukes av oss vanlige dødelige uten inngående IT-kunnskap og master i teknologi.

HubSpot er den desidert mest gjennomprøvde og benyttede plattformen for inbound marketing i Norge og det gjør det enklere å få norsk support og bistand. Og ikke minst er det enklere å rekruttere nye medarbeidere med HubSpot erfaring.

Som et digitalt reklamebyrå som selv jobber etter inbound filosofien, har HubSpot vært helt avgjørende for vår egen markedsføring og eget salg. Det bidrar sterkt til at vi tiltrekker oss nye kunder. Samtidig leverer vi resultater for våre kunder som selv benytter HubSpot.

solutionspartnerprogram-web-color-centeraligned

2. Markedsføring og salg hånd i hånd

I mange bedrifter jobber salg og markedsavdeling i forskjellige avdelinger og med ulike verktøy. Salg måles på antall telefoner, møter og salg. Markedsavdelingen på synlighet, oppmerksomhet og posisjon.

Med HubSpot vil salg og marked kunne benytte det samme systemet, og resultatene av markedsaktivitetene kan spores helt frem til salget. Det knytter salg og marked sammen om et felles mål og gir mulighet for målretting av aktiviteter basert på innsikt i alle ledd av prosessen.

3. Komplett plattform for moderne markedsføring

HubSpot har alle verktøy du trenger i en og samme plattform og under samme brukergrensesnitt. Alle vi som daglig hopper mellom alt fra 5 til 15 forskjellige programvarer og verktøy ser umiddelbart fordelene ved dette; vi sparer tid ved å slippe eksport og import av data mellom verktøy og har kun ett brukergrensesnitt å lære oss.

Du sparer tid og penger ved å kunne kutte ut flere ulike abonnement på programvare som skal ta seg av:

  • Utsendelse av nyhetsbrev
  • Planlegging av markedsaktiviteter
  • Prosjekt- og oppgavestyring
  • CRM
  • Nettside CMS
  • SEO
  • Marketing automation
  • Publisering og overvåking sosiale medier
  • Blogg
  • Landingssider
  • Analyse
  • Rapportering
  • Salgsoppfølging
  • Supporthenvendelser

.. og mere til..

selger-mange-hender

4. Fleksible priser og moduler

Du kan velge løsning etter behov og lommebok. HubSpot tilbyr hver av sine  moduler - Marketing Hub, Sales Hub eller Service Hub - i tre versjoner.

Som eksempel bruker vi Marketing Hub som er den modulen som er mest interessant for de fleste. Den enkleste og rimeligste pakken - Starter - begynner på 50$ pr mnd. Deretter følger Professional fra 800$ pr mnd og Enterprise fra 3.200$ pr mnd.

Variasjon i pris tilsier at det er stor forskjell på hvor mye funksjonalitet og hvilke tilpasningsmuligheter som ligger i de forskjellige versjonene. Er du usikker på hva som passer for dere hjelper vi gjerne til med å finne riktig versjon.

Det finnes også gratisversjoner som du kan teste ut.

Her kan du se mer om moduler og priser

5. Et enkelt og forståelig brukergrensesnitt

Det er en stor utfordring å ha et godt brukergrensesnitt i en plattform som har så mye funksjonalitet og store skaleringsmuligheter. HubSpot har klart dette på en meget overbevisende måte. Plattformen benytter en enkel layout som gjør det lett å navigere mellom alle de forskjellige verktøyene. Om du bare benytter HubSpot gratis CRM eller hele plattformen i Enterprise-versjon så vil du ha den samme kjente navigasjonen og oversikten.

Fun Fact:
I 2015 fikk HubSpot testet og vurdert brukergrensesnittet av en beruset UX-spesialist som medførte en rekke endringer og forbedringer. Det kan du lese om her.

6. Hold kontroll på kunder og leads i et fantastisk bra CRM

HubSpot har et kraftig CRM som er basen for alle verktøyene og aktivitetene. Uavhengig av om du benytter HubSpot Marketing Hub, HubSpot Sales Hub, HubSpot Service Hub eller hele plattformen med alle moduler, så er de alle koblet til det samme CRM’et. HubSpot CRM integrerer kundeoppfølging, salg og markedsføring i en og samme plattform.

  • All aktivitet logges på de enkelte kontaktenes tidslinjer og er tilgjengelig for alle dine brukere. Og når vi snakker om brukere - det er ingen begrensning på antall.
  • Kontakter og firmaer oppdateres automatisk basert på tilgjengelige online data.
  • Du vil ha full kontroll på all kommunikasjon med dine kunder og prospects.
  • Du kan tilpasse egne felt på kontaktkortene slik at de er skreddersydd til din bedrift og dine behov.
  • Du segmenterer lett kontaktene dine slik du selv ønsker og oppretter lister etter behov.
  • Du har god kontroll og verdifull innsikt i kundekommunikasjon og tilbud slik at det er enkelt for andre i bedriften å overta dialogene når ansatte slutter.

crm-hender-paa-laptop

7. Leadsgenerering som virker

Med inbound metodikken og HubSpot sine verktøy kan du generere og påvirke leads over lengre perioder. Du jobber strategisk med hele kundereisen fra oppmerksomhet til sluttført salg. 

Analyser virkemidlene dine i alle faser av kjøpsreisen og se hvor du skal fokusere for å få best mulig effekt. Gjennom metodisk arbeide og kontinuerlige forbedringstiltak vil du oppleve at HubSpot blir ditt beste verktøy for å opparbeide en jevn tilstrømning av leads som over tid blir betalende kunder.

Ikke noe er viktigere for selgere enn å snakke med potensielle kunder som er reelt interessert og har behov for det du tilbyr. Gjennom leadsoppfølging i HubSpot sørger du for å identifisere disse og samtidig skille ut de som ikke er potensielle kunder. Det gir selgerne dine en helt annen hverdag enn å jobbe med cold-calling og møtebooking.

inboundmetoden-oktanoslo

8. Spar tid med automatisering

Repeterende oppgaver kan automatiseres. HubSpot lar deg automatisere utsendelse av e-post, posting i sosiale medier og andre handlinger som ellers tar mye tid.

  • Angi nøyaktig tidspunkt for automatisk publisering av aktiviteter og gi kundene dine godt innhold til rett tid.
  • Automatiser segmentering av kontakter
  • Få tilsendt statusoppdateringer og lag lister basert på utvalgte handlinger.
  • Få beskjed når leads viser interesse som kan lede til kjøp.
  • Fordel automatiske nye leads til selgere basert på kriterier som størrelse, geografi, bransje og lignende.

Automasjon i HubSpot kan forenkle en rekke arbeidsoppgaver som ellers ville tatt både mye tid og arbeid.

9. Automatisering blir enda kraftigere med workflows

Workflows er en funksjon som lar deg sette sammen aktiviteter og handlinger i korte og lange hendelsesforløp. Med workflows kan du sette automasjon på "steroider".

Lag en workflow som sender leads en automatisk e-post basert på en handling som er utført på nettsidene dine. Avhengig av hva mottaker av e-post har respondert på i mailen trigges forskjellige oppfølgingsløp. Har mottaker respondert på et salgsfremstøt gis det beskjed til salg. Har mottaker i stedet respondert på interesse for mer informasjon så sørger workflowen for at riktig informasjon oversendes.

Alt du kan definere av handlinger i en arbeidsflyt kan automatiseres gjennom en workflow. Bruker du workflows klokt i oppfølging av leads er det som om du får en superselger som jobber 24 timer i døgnet og aldri stopper opp.

Det er enkelt å sette opp workflows gjennom et enkelt og visuelt grensesnitt.

Marketing-Automation-Hero

10. Du kan integrere HubSpot med andre plattformer

HubSpot støtter integrasjon med godt over 200 forskjellige programvarer og plattformer. Og hver måned legges nye partnere og integrasjonsmuligheter til. Det er alt fra programvare for meldingstjenester, betalingsløsninger, epost, nyhetsbrev, analyse, sosiale plattformer, prosjektstyringsverktøy, nettside CMS og mye mer.

Selv om HubSpot har eget CMS for nettsider så er det for mange hensiktsmessig å fortsette å benytte de nettsideplattformene de allerede har investert i. HubSpot kan integreres med WordPress, Magento og mange andre nettsideplattformer.

hubspot-connect-apps

11. Kraftig rapporteringsverktøy og tilpassede dashbord

I HubSpot er det en rekke standard rapporter som gir deg all den informasjonen du behøver for å få innsikt og status. I tillegg kan du tilpasse og lage egne rapporter basert på data og sammenhenger som er viktig for deg.

Du kan opprette dashboard som henter data fra både standard rapportene og dine egne rapporter. Disse dashboard'ene kan du tilpasse de ulike brukerene i bedriften. Lag egne dashboard for marked, salg, ledelse, service og tilsvarende. Du kan også sette opp rapportering som sendes automatisk til aktuelle personer på faste tidspunkt.

12. En kalender som oppdaterer seg selv

HubSpot har en innebygd kalender som gir deg full oversikt både på oppgaver som skal gjøres og aktiviteter som er gjennomført. Alt i ett visningsbilde. Planlegg egne oppgaver og hold kontroll på hele teamet.

Her kan du planlegge for hele året og sørge for at deadlines overholdes. Du kan se når sosiale innlegg, e-postmeldinger, blogger, landingssider og mer er publisert og planlagt. Og selvsagt kan du sette opp varslinger både i HubSpot og på e-post.

13. Innebygd chat-funksjonalitet

Stadig flere bedrifter ser nytten av å være mer tilgjengelig for kunder og prospekts. Noen ganger kan det være enklere for kunde å kommunisere direkte på f.eks. chat enn å fylle ut et skjema for å oppnå kontakt.

HubSpot har innebygget live-chat mulighet som du kan aktivere i løpet av få minutter. Du bestemmer selv når du skal være tilgjengelig og hvordan chatbot'en skal svare utenfor kontortid. Du bestemmer også hvilke nettsider hvor denne skal være tilgjengelig. Du kan sette opp flere forskjellige chatbot'er avhengig av hva slags kommunikasjon du åpner opp for.

Live-chat har vist seg å være en god kanal for å komme i kontakt med nye kunder.

14. SEO kan du gjøre selv med HubSpot

HubSpots integrerte SEO-verktøy lar deg optimalisere innhold enklere enn noen gang. Du behøver ikke være SEO-ekspert for å gjøre det riktig. HubSpot guider deg gjennom optimalisering av innholdet og viser deg hva du må gjøre. Hver gang du oppretter en blogg, landingsside eller nettside, vil HubSpot gi deg rettidig, on-page SEO råd som faktisk hjelper.

Det er viktig å jobbe strategisk riktig med å bli synlig på Google på det som er viktig for deg. Ved å lære å fokusere på innholdsklustere i stedet for søkeord kan du gjøre et byks i organisk synlighet.

Du vil også kunne følge med på hvilke søk som er mest viktig for deg og gjennom dette få forslag til innhold som støtter oppunder produktene og tjenestene du tilbyr.

Google endrer hele tiden kriteriene for hva som er viktig å hensynta med SEO. HubSpot følger disse endringene og tilpasser verktøyene løpende.

15. Funksjon for automatisk møteplanlegging

Møteplanlegging er ofte en tidkrevende prosess med mye frem og tilbake for å finne tidspunkt som passer alle deltagere. HubSpot synkroniserer med kalenderfunksjonen til Google eller Microsoft Office 365 slik at potensielle kunder kan se når du har ledig tid for et møte.

Gi kontaktene dine mulighet for å booke møter fra en nettside, en bloggpost eller fra en lenke i en automatisert e-post.

16. Videomarkedsføring er en del av plattformen

Aldri før har bruk av video vært mer tilgjengelig for bruk i markedsføring. Nær sagt alle digitale og sosiale kommunikasjonskanaler i dag har video integrert og oppmuntrer til utstrakt bruk av både live streaming og video i ulike format.

I HubSpot kan du integrere video med nettsider, landingssider, e-post, webinarer og mer. Gjennom et samarbeide med Vidyard kan du lagre videoer i plattformen, få statistikk på visninger, administrere tilgang og legge CTA'er (call to action) på video.

videomarketing

17. Du trenger ikke bruke penger på andre verktøy for e-post markedsføring

HubSpot CRM har et fullintegrert e-postverktøy. Her kan du segmentere kontakter, opprette lister og sende ut alt fra nyhetsbrev til personaliserte e-poster til utvalgte personas. Du får full innsikt i åpningsrater, klikk i e-poster og annen relevant informasjon.

HubSpot CRM sørger for at du kun sender ut informasjon til de som har bedt om det og vil hjelpe deg å etterleve personvernet i GDPR. All e-posthistorikk vil knyttes til kontaktkortene og du vil kunne følge opp dine kontakter på en helhetlig måte.

18. Integrer sosiale medier og styr posting fra HubSpot

De fleste bedrifter kommuniserer gjennom flere forskjellige sosiale kanaler. Det tar mye tid og krever at man behersker flere brukergrensesnitt. Noen benytter uavhengig programvare for å planlegge og styre posting slik som Hootsuite og Buffer.

I HubSpot kan du integrere bedriftens sosiale mediekontoer og planlegge posting av innlegg rett fra CRM. Da kan du også følge med på engasjement og hvordan dette innvirker på dine øvrige aktiviteter og ditt innhold.

Sosiale-medier-rapport

19. Landingssider og Call to action - CTA

Du oppretter landingssider etter behov rett i HubSpot. Disse optimaliseres for best mulig konvertering. På landingssidene kan du lage smarte skjema som endrer seg basert på tidligere besøk. Slik kan du samle ønsket informasjon og samtidig gjøre det enkelt for dine besøkende slik at de slipper å legge inn samme informasjon flere ganger.

For å vekke interesse og få besøk til landingssidene lar HubSpot deg lage tekstbaserte eller visuelle knapper og bannere som oppfordrer til handling. Disse kan du både A/B teste og gjøre smarte i den form at de endres automatisk basert på tidligere besøk.

Alle steg i prosessen måles, fra besøk til ferdig utfylt skjema, og du kan hele tiden endre og optimalisere basert på innsikt slik at du får flere konverteringer.

I HubSpot har du tilgang til en rekke velprøvde maler for landingssider.

20. Personalisering for relasjonsbygging

Tilpass innhold slik at det oppleves personlig for mottaker. HubSpot gir deg mulighet til å knytte navn og annen kontaktdata til innhold i e-post, på landingssider og på nettsider.

Riktig bruk av personalisering vil bygge ned avstanden mellom bedriften og kunden og kan bidra til å bygge tillit. Personalisering kan ha en positiv påvirkning på konverteringsfrekvensen.

21. Rediger og tilpass nettsidene dine selv med HubSpot CMS

Både bedriften og markedet er i konstant endring. Da er det viktig å kunne tilpasse nettsidene i samme takt.

Hvis du velger å bruke HubSpot CMS for å sette opp nettsidene dine vil du oppleve en høy grad av frihet når det kommer til å kunne styre og redigere selv. Det er enkelt å legge til nye sider, gjøre endringer på eksisterende og tilpasse menyer og struktur. Og alt gjør du i det samme brukergrensesnittet som du ellers er vant til i HubSpot.

22. Full kontroll på GDPR

Innebygd funksjonalitet for håndtering av personvernet iht GDPR sikrer at du kommuniserer lovlig med alle bedriftens kontakter. Det er enkelt å gi kontakter innsyn i alle persondata på forespørsel og det er innebyggede slettefunksjoner som sikrer fjerning av all persondata som er registrert uavhengig av når og hvor.

Kontakter kan også administrere sine egne kommunikasjonsinnstillinger.

23. Full kontroll på cookies

Regler og anbefalinger på hvordan man skal benytte cookies, og hvordan man skal informere om dette på nettsidene, er under løpende vurdering ettersom lovverket rundt håndtering av personvern strammes til.

I HubSpot finner du all håndtering av cookies på ett sted og det er enkelt å gjøre tilpasninger etterhvert som nye anbefalinger lanseres.

24. HubSpot app for mobil

HubSpot har egen mobilapp for støtter både iOS og Android. På den måten kan du ta med deg HubSpot Marketing og Sales på veien. Mobil-appen gir deg tilgang til viktig informasjon selv når du ikke er på kontoret.

Du kan slå opp kontaktinfo, fortsette kundedialogen og følg med på hva som skjer med markedsaktivitetene dine.

hubspot-mobil-app

25. Direkte tilgang til tusenvis av høykvalitets bilder til blogg og nettsider

HubSpot har gjennom en avtale med Shutterstock tilgang til tusenvis av  bilder i høy kvalitet rett i plattformen. Søk gjennom bilder mens du skriver blogg, lager nettsider eller utformer landingssider. Alt tilgjengelig der du trenger det.

Du slipper den endeløse jakten på lisensfrie bilder, eller dyre kjøp av lisensbelagte bilder fra fotografer og bildebaser.

26. Tilgang til alt du kan drømme om av kursmateriell på moderne markedsføring

Som HubSpot-kunde får du tilgang til HubSpot Academy. Et læringssenter som tar for seg alt du trenger å vite om inbound marketing og digital markedsføring i dag. Den komplette læringsplattformen oppdateres løpende, og du kan benytte denne for hele selskapet.

Sertifiseringer, videokursmateriell, whitepapers, guider og best practices innenfor alle grener av dagens markedsføringdisipliner vil gi næring til de mest kunnskapshungrige av oss i lang tid.

Ansatte motiveres til å holde seg oppdatert, gjennomføre sertifiseringer og hele tiden ta til seg ny kunnskap.

27. Gratis og god support

Som HubSpot kunde har du tilgang på gratis support. I løsningen kan du når som helst stille spørsmål via en innebygget chat i tillegg til e-post eller telefon. Du får raskt svar på henvendelser av hyggelige og kompetente spesialister som hjelper deg.

28. Tilgang til eksperter over hele verden

Dere får også tilgang til et stort nettsamfunn med mange hundre eksperter innenfor inbound marketing og digital markedsføring. Her diskuteres alle aspekter av inbound og HubSpot og du vil finne svar på det meste av det du lurer på.

I tillegg kan du selv bidra med din erfaring og kunnskap.

29. Lokale brukergrupper

Du kan også møte likesinnede i fysiske brukergrupper. I svært mange land arrangeres det lokale brukergrupper som møtes flere ganger i året hvor forskjellige temaer tas opp. Disse gruppene kalles for HUG (HubSpot User Groups) og i Norge arrangeres det HUG-møter pt i Oslo og Bergen.

Her kan du lære om beste praksis for inbound marketing og nettverke med andre HubSpot-brukere.

30. INBOUND - årlig konferanse i Boston

Hvert år arrangeres INBOUND-konferansen i Boston. Her har du mulighet til å delta sammen med 25.000 andre engasjerte tilhengere av inbound marketing.

Som deltager kan du boltre deg i seminarer, workshops, key notes og få høre det siste fra verdenskjente eksperter på sine fagfelt.

inbound-boston-deltagere-seminar

Oppsummering

Da har du fått 30 gode grunner til hvorfor du skal benytte HubSpot i markedsføring. Vi håper det har gitt deg både innsikt og ønske om å se nærmere på hvordan du kan begynne med inbound marketing og HubSpot.

Du må gjerne kontakte oss for spørsmål.

Du kan også få mer innsikt gjennom å lese våre andre guider eller følge med på bloggen vår.

Få gratis konsultasjon

Her kan du lese mer om inbound marketing

Opprettet 11.11.2019, oppdatert 10.06.2020

7 grunner til hvordan inbound marketing fornyer bedriftens nysalg

Ville det ikke vært fint om kundene kom til deg? Om de kom “rekanes på ei fjøl”. Nå er det visstnok ikke noe som gjør det, men det er mulig å legge forholdene til rette for nettopp dette.

Les mer
Reklame og markedsføring i krisetider

Det er underlige tider. Nesten over natten er alt snudd på hodet. Hjemmekontor. Stengte skoler og barnehager. Tomme kjøpesentre. Tonnevis av usikkerhet. Så hvordan skal en stakkars markedsfører...

Les mer