3 ting du må ha med i neste års markedsplan

For mange markedssjefer er det nå tiden for å legge opp neste års markedsplan, gjerne med et tilhørende budsjett. Pengesekken er sjelden uendelig og for mange er det markedsavdelingen som får forsyne seg sist. Men fortvil ikke, det er mye større sannsynlighet for at du og ditt team kan få enda mer å rutte med neste år om dere samtidig legger frem en solid markedsplan.

Vi har her samlet 3 tips til viktige deler av markedsplanen som du ikke har råd til å glemme. Spesielt ikke om du vil overbevise ledelsen om at markedsføringen er riktig sted å investere i 2021.

 

1. Finn ut hvorfor, så er det enklere å finne ut av hva

En markedsplan er ikke bare en plan for investering og budsjett, men skal også svare på “de tre h’ene”. Hva, Hvorfor og for Hvem. Med dette mener vi at dere må ta stilling til hvorfor dere finnes, hvorfor dere leverer de produktene og tjenestene dere gjør og hvorfor skal kundene komme til dere? Når dere har svart på dette, så er det mye enklere å finne ut hva dere må gjøre for å tiltrekke de riktige kundene (hvem). 

Mange bedrifter fokuserer mye på slagord eller “catch phrases” når de starter bedriften, men glemmer å finne fundamentet til bedriften først. Mål, KPI’er og de tre H’ene burde gjennomgås hvert år og justeres etter bedriftens vekst, suksess og ambisjoner. 

 

La oss se på et eksempel: 

Branntrygghet AS selger brannalarmer for privatboliger og næringsbygg. Dette er eksempler på USP’er for dem. 

HVA: Vi skal selge produkter for brannsikkerhet av høyeste kvalitet. 

HVEM: Til privatboliger og til næringsbygg. 

HVORFOR: For å minske både personskader og skader på bygning ved brann, samt å skape trygghet for de som bor og jobber i disse bygningene.

 

Ekstra tips:

Inkluder personasprofiler i markedsplanen. På denne måten vil leseren forstå hvem det er man skal nå med markedsaktivitetene og vil enklere kunne se sammenhengen mellom aktiviteter, budsjett og ressurser.

 

2. Sett smarte mål

Når vi snakker om “smarte mål” så er det ikke bare fornuftige mål vi sikter til. SMART-goals er en oppskrift for å sette mål som faktisk fungerer. Veldig mange bedrifter setter seg mål som ser slik ut: 

“Øke merkevarekjennskap hos målgruppen.”

“Øke salget av Produkt B i nye områder.”

“Ha fokus på kundetilfredshet.”

“Forbedre den interne kulturen.”

Dette er gode ambisjoner å ha, men dette er dessverre ikke mål bedriften kan jobbe mot. Hvorfor ikke? La meg sette disse målene inn i et SMART-goal skjema, så ser du forskjellen: 

Screenshot 2020-11-05 at 09.47.47

Her ser du at målene har blitt spesifikke, målbare, oppnåelige, relevante og tidsbasert. Dette er mål som er vanskelig å misforstå, det er enkelt å se når målet er nådd og vi kan tydelig se hvilken del av bedriften som må gjøre hva for at vi skal kunne feire oppnådde mål. 

Klikk her for å laste ned vår mal for SMART-mål.

 

3. Årshjul og tidsplan

Dette er kanskje noe du allerede er vant til å jobbe med til daglig, men har du inkludert det i markedsplanen? 

Om din sønn eller datter spør deg om de kan få 500 kr, så vil du mest sannsynlig stille spørsmålet “Hva skal du bruke dem på?”.  Et årshjul som viser f.eks kampanjelanseringer, annonsering i sosiale medier, artikler og innholdsdistribusjon vil tydelig vise hva pengene går til. Det er ikke nødvendigvis at alle tidspunktene vil stemme, for uforutsette ting skjer og planer endres. Tidsplanen er allikevel kartet dere skal følge når det kommer til salg og markedsføringsaktivitetene.

Her er noen ting man burde tenke over når man lager en tidsplan: 

  • Hva vet vi skjer? Selv om året ofte er fylt av uforutsette hendelser og endringer, så er det noen faste perioder vi allerede vet om. Påskeferie kan påvirke aktivitet og engasjement fra dine kunder, samme med sommerferien som er lavsesong for noen - men høysesong for andre. Noter disse periodene i tidsplanen, slik at dere kan planlegge for disse. 
  • Balanse er nøkkelen. Det er ofte litt ekstra moro med store kampanjer som skaper litt blest, og de må selvsagt med. Men ikke undervurder det ukentlige arbeidet dere gjør og sørg for å planlegge dette godt også. Tidsplanen burde balansere mellom de daglige/ukentlige aktivitetene og de store kampanjene, eventene eller lanseringene.

  • Skap synergier. Savner du at kollegaene dine deler innlegg videre i sosiale medier? Skulle du ønske at flere ville skrive litt eller bidra med et bilde, video osv? Ved å ha en aktivitetsplan kan du skape bedre synergier med andre avdelinger, team og kollegaer som kan bidra. Ekspertene burde bidra med innhold om sine fagfelt, men de må samtidig ha tid til det. Med en detaljert tidsplan vil ingen kunne komme med unnskyldningen at de ikke har tid, og hvor deilig er ikke det?

 

Dette er kun noe av hva markedsplanen burde inneholde, men dette er de 3 delene vi ofte ser at markedsførere kan fokusere enda mer på. Har du spørsmål, trenger tips, råd eller bare en sparringspartner på markedsplanen din - ta kontakt med oss her.

mal for smarte mål

 

Opprettet 10.11.2020, oppdatert 12.11.2020

5 grunner til at markedsavdelingen bør vurdere HubSpot

Har dere mål om å få maksimale resultater av deres digitale markedsføring? Da er det essensielt å vurdere Inbound marketing og plattformen HubSpot. Dette gjør nemlig mye av jobben for dere.

Les mer